Kwaliteit: Kwaliteitsmedewerker
Medewerkers van een voedingsmiddelenbedrijf hebben dagelijks te maken met kwaliteit en zijn daarom vaak geïnteresseerd in kwaliteit. Kwaliteit is de basis van een goed product. Het komt regelmatig voor dat medewerkers doorstromen naar een functie binnen de kwaliteitsafdeling. Ervaring in de productie of administratie is dan waardevol, maar soms nèt niet voldoende om soepel de overstap te maken naar de nieuwe functie.
Resultaat
In deze training doen deelnemers de nodige informatie en basiskennis op om aan de slag te gaan als kwaliteitsmedewerker. Ook leer je praktische vaardigheden die in de dagelijkse werkzaamheden van pas zullen komen.
Doelgroep
Deze training is geschikt voor alle (nieuwe) medewerkers van de kwaliteitsafdeling.
Aanpak
Inhoud dag 1
-
- Introductie voedselveiligheid
- Het kwaliteitssysteem
- Voedselveiligheid, HACCP en hygiëne
- Inleiding microbiologie
- Procesbeheersing en controles
- Specificaties en receptuurbeheer
- Rol van de kwaliteitsdienst
- Food defense
- Voedselfraude en productintegriteit
Inhoud dag 2
- Interne audits en communicatie
- Doel van interne audits
- Procedure auditing
- Bedrijfscultuur en ethiek
- Rol van de auditor
- Voorbereiding en uitvoering van de audit
- Basisregels communicatie
- Luisteren, samenvatten, doorvragen
- Verbale en non-verbale communicatie
- Gelijk hebben en gelijk krijgen
- Eigen communicatiestijl en valkuilen
- Omgaan met verschillende belangen
- Rollenspellen en oefeningen
- Introductie Lean
- Six Sigma en sigma levels
- 5S
- DMAIC structuur
Inhoud dag 3
- Microbiologie
- Micro-organismen die een rol spelen bij bereiding en bederf van levensmiddelen
- Groei van micro-organismen
- Voedselinfectie en voedselvergiftiging
- Wetgeving en normen
- Bemonsteringsmethodes en interpretatie van resultaten
- Microbiologische parameters en productkenmerken
- Monsternameplan gebaseerd op geldende wetgeving en interpretaties NVWA
- Pathogenen, sporenvormers en vegetatieve micro-organismen