nieuws

Nieuws

Generatie Z op stage

23 maart 2021

Bij het uitzetten van een stageopdracht is het belangrijkste dat je opvalt met je opdracht en dat je zichtbaar bent op de kanalen waar de studenten zich ook bevinden. Wanneer je met stagiairs wilt gaan werken is het goed om te weten waar je op moet letten. Wat interesseert de student, waar lopen ze voor warm, waar haken ze op af!?

Generatie Z

Je leest er de afgelopen tijd steeds vaker over, Generatie Z. Dit is de generatie waar nu iedereen iets van wil. Het zijn de medewerkers van de toekomst: jongeren die zijn geboren rond 1995 en zijn nu rond de 25 jaar. Deze generatie is opgegroeid met het internet en doen alles met een smartphone. Alles gaat super snel en informatie ligt binnen handbereik. Er zijn daardoor een hoop veranderingen in vergelijking met de vorige generaties waar je als organisatie op in kunt haken bij het vinden van een geschikte stagiair. Hieronder een aantal belangrijke punten om op te letten:

Gevoelige wereldverbeteraars

Generatie Z is gevoelig, en vooral gevoelig voor verhalen van anderen. Het verhaal van jouw bedrijf, waar ze misschien stage gaan lopen, is dus van belang! Maar blijf transparant: het moeten natuurlijk wel echte verhalen zijn! Dus niet zeggen dat je een jong, fris en dynamisch bedrijf bent, als dat niet zo is. Daar wordt zo doorheen geprikt. Bij generatie Z heb je ook echt te maken met wereldverbeteraars. Er wordt veel waarde gehecht aan duurzaamheid en daarnaast zijn het doeners die praktisch zijn ingesteld. Stel dus concrete vragen en eisen:  Wat is je aanbod? Wat gaan ze concreet doen tijdens hun stage?

Impact van waardevolle bijdrage

Je moet je als bedrijf onderscheiden en weten te benoemen wat de impact van de bijdrage van de stagiair is tijdens zijn stage, of van hetgeen dat de stagiair aflevert aan het einde van de stageperiode. Hoe groter de impact /  toegevoegde waarde, hoe interessanter studenten dat vinden. Maar onderschat ook het ''what’s in it for me'' principe niet, ze zijn erg gevoelig voor perspectief en doorgroeimogelijkheden. Zij zoeken daarbij zekerheid.

Werk privé balans

Het is een generatie die erg gesteld is op het zelf indelen van hun tijd. De bekende 9:00 tot 17:00 is voor hen minder belangrijk, maar ruimte voor sociale privéactiviteiten des te meer. Werk en privé loopt voor deze generatie dan ook steeds vaker in elkaar over, als het maar in balans is. Dit is natuurlijk lang niet voor alle functies in de glastuinbouw wenselijk dan wel mogelijk. Maar mijn punt is: denk niet te traditioneel! Een werkweek van 4 dagen behoort ook tot de mogelijkheden. Denk in ieder geval actief mee de wensen en ambities van de jongeren, zo kan je ze ook langer binden aan je organisatie. Het is namelijk ook een generatie die anders snel weer zal vertrekken.

Autoritair of gelijkheid

Hiërarchie doet hen niet zo veel. Ze hechten veel waarde aan gelijkheid, een sparringpartner. Ze werken heel erg graag samen en het gaan ze minder om wie, wat, wanneer. Het resultaat staat voor hen bovenaan. Coaching en feedback is daarbij erg belangrijk, deze generatie is heel leergierig en wil elke dag beter worden, ze willen zich ontwikkelen en groeien. Doe dit niet op de geplande momenten, maar doe dit regelmatig, ook tussen de bedrijven door.

De medewerker van de toekomst

Het is goed om je te realiseren dat het juist nu investeren in deze generatie zijn vruchten afwerpt voor later. Dit is de generatie die dadelijk het stokje moet overnemen van de oudere generatie. Er is momenteel sprake van vergrijzing op de arbeidsmarkt en zeker ook in de glastuinbouwsector. De oudere generatie gaat op een gegeven moment met pensioen. De concurrentie zal daarom groot zijn!

Dit waren de belangrijkste punten waar generatie Z waarde aan hecht. Maar denk ook eens na over de volgende punten:

  • Werksfeer
  • Bedrijfscultuur
  • Leerklimaat
  • Begeleiding
  • Stagevergoeding

Hier kom ik in een volgende ‘stagestappen’ op terug!

Online masterclass: Hoe vind ik de juiste stagiair

  • Op 18 mei 2021 om 11:00 uur gaat Jolanda Rosloot, in gesprek met Anneke Postma en Martijn van Velzen allen werkzaam bij Kasgroeit, over het vinden van de juiste stagiair. Meld je nu aan!
  • 7 september houden we een online masterclass: Hoe begeleidt je een stagiair?

Dit artikel is geschreven door Martijn van Velzen, Adviseur Arbeidsmarkt