Nieuws

Op naar 2022

21 december 2021

Edwin Zuidgeest is per 1 november begonnen als de nieuwe programmamanager van Kasgroeit. Hij nam het plekje over van Jeroen Verweij en kijkt met veel energie en mooie plannen met ons vooruit naar 2022. Edwin komt uit Naaldwijk en heeft veel affiniteit met de glastuinbouw, de arbeidsmarkt en het ontwikkelen van werkgevers en medewerkers.

Hier moeten we iets mee!

Zoals voor zoveel Westlanders was Edwin’s eerste baantje in de glastuinbouw. Jaren later werkte hij bij sociaal werkbedrijf Patijnenburg in Naaldwijk, waar hij voor het plaatsen van werkzoekenden vaak met glastuinbouwondernemers in gesprek was. Edwin zag zorg aan de kant van de bedrijven voor het vinden van juist personeel en er kwam duidelijk naar voren dat er bij veel mensen een verouderd beeld van de sector is. “Dit was voor mij een signaal, hier moeten we iets mee!” Vanuit zijn rol bij Patijnenburg had hij veel contact met andere instanties zoals opleiders en gemeenten en nam hij initiatief om met dit thema aan de slag te gaan. “De glastuinbouwsector is zo’n belangrijke economische motor in het Westland dus moet je wel nadenken over hoe je met je personeelsbeleid omgaat en bekijken hoe je op de toekomst kunt inspelen. Ik daagde ondernemers uit om na te denken over de nieuwe ontwikkelingen en wat dat betekent voor hun personeel. Uiteindelijk is iedereen in de regio gebaad bij een goede lokale arbeidsmarkt met voldoende werk én voldoende mensen op alle niveaus. ”

Die baan moet ik hebben!

Het spel van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt spreekt Edwin al langere tijd aan. “Al die vragen waar ik destijds probeerde antwoord op te krijgen, zijn nu nog steeds actueel. Toen de functie van programmamanager bij Kasgroeit vrij kwam, dacht ik: dit is een kans die ik niet kan laten liggen, dit is een baan die mij op het lijf geschreven is. Alles komt hier samen! Het gaat aan de ene kant over leren, ontwikkelen en de dynamiek van de arbeidsmarkt en aan de andere kant over deze schitterende sector. Ik had het naar mijn zin bij mijn vorige werkgever, maar dacht ook: Er is maar één zo’n baan in Nederland, dus die moet ik hebben! En dat is gelukt.

Het verschil met mijn rol bij Patijnenburg is dat het nu niet alleen om het Westland gaat, maar we landelijk voor de sector het verschil kunnen maken. Dat is natuurlijk helemaal mooi!”

Wat spreekt jou aan in deze sector?

“Ik ken een hoop mensen die in de sector werken en heb er zelf dus als scholier aan mogen proeven. In die tijd heb ik veel geleerd, waar ik de rest van mijn leven profijt van heb. In de glastuinbouw leer je samenwerken met (internationale) collega’s, kwaliteit leveren, omgaan met werkdruk en je bouwt weerbaarheid op. Ik kreeg steeds meer verantwoordelijkheid en ook daar leer je mee omgaan. Dat alles maakt het dynamisch en leerzaam. Ik kijk met veel plezier op deze periode terug! Waar ik later steeds meer beeld over kreeg was de gedrevenheid en de innovatiekracht in de sector. Maar ook ben ik altijd onder de indruk van de aandacht voor duurzaamheid. Als je weet met hoe weinig water wij een kilo tomaten kunnen kweken in verhouding tot andere landen ben ik daar trots op. Maar ook op wat er gebeurt op het gebied van automatisering en robotisering is echt indrukwekkend. Dat in combinatie met de gedreven ondernemers die altijd weer op zoek zijn naar creatieve oplossingen om een product aan de man te brengen of bij tegenslagen super flexibel zijn. Ja, dat vind ik mooi aan de sector.”

 Hoe ziet 2022 eruit?

“Wat ik belangrijk vind is dat we meer focus aanbrengen, want de opdracht waar we voor staan is natuurlijk heel breed. Er worden vragen vanuit verschillende kanten op ons afgevuurd. Dat is aan de ene kant heel erg fijn, want men weet ons te vinden. Aan de andere kant vraagt het om het vinden van de juiste balans. Als je geen focus hebt, is het heel moeilijk om ergens in te excelleren. Ik ben blij dat we een stevige positie hebben verworven, maar met zoveel bedrijven, zoveel initiatieven en zoveel ideeën, vraagt het van ons om keuzes maken. Natuurlijk doen we dit samen met de begeleidingscommissie waar intensief contact mee is.

Momenteel bekijk ik hoe we het werk slimmer en efficiënter kunnen inrichten en hoe we de marktbewerking verder kunnen professionaliseren. Ik bekijk samen met het team kritisch met welke thema’s we aan de slag gaan in welke regio’s. De adviseurs bij Kasgroeit zijn energieke en betrokken mensen met veel kennis en netwerk. Daar zal het dus niet aan liggen! Ik heb hier enorm veel zin in!”

Belangrijke thema’s

“Een belangrijk thema is om medewerkers te laten ontwikkelen om klaar te zijn voor de toekomst, maar er is ook aandacht voor de werkgever. We zoeken naar de beste manier waarop we daarin kunnen begeleiden en ondersteunen. Iedereen leert op een andere manier en dus werkt niet voor iedereen dezelfde manier van onderwijs. De één leert goed op de werkvloer en de ander volgt bij voorkeur een cursus. Het aanbod moet passen bij de doelgroep. Maatwerk dus. Met de brancheopleiding zijn we daarmee een goede weg in geslagen, door ook veel praktisch leren aan te bieden. Zelf geloof ik daar erg in. Doordat er geleerd wordt op de eigen werkplek, kan je zaken direct uitzoeken, of beter over thema’s nadenken. Je bespreekt dagelijkse ervaringen met je studiegenoten en docenten. Zo leer je als medewerker en heb je als werkgever ook direct resultaat van de investeringen in je mensen.

In deze sector doe je er echt toe

“De arbeidsmarkt is nu natuurlijk erg krap. Toch denk ik dat we als glastuinbouw een voorsprong hebben op andere sectoren. In onze sector doe je er echt toe. Omdat we op een duurzame en innovatieve manier voedsel produceren en zorgen voor groen bij de mensen thuis. Iedereen weet dat dit belangrijk is voor je gezondheid en levensgeluk. Juist de nieuwe generatie werknemers van onder de 25/30 jaar vindt het belangrijk om in hun werk een bijdrage te leveren aan een groter geheel. Veel van hen willen met maatschappelijk betrokken thema’s bezig zijn. Onderwerpen als duurzaamheid, ‘groen ondernemen’ en verspilling spelen zowel nationaal als internationaal. Daarnaast is het werk ook veranderd. Er zijn nu andere functies in de sector: van productie tot aan universitair niveau.

Als ondernemer moet je jezelf afvragen hoe toegankelijk je bent voor deze doelgroep én anderen die de sector niet kennen. Hoe ga jij je onderscheiden? En hoe communiceer je daarover naar buiten? Hoe kun je je als bedrijf profileren? Wat vertel je op een feestje over je werk? Dus naast alles waar we vanuit Kasgroeit in 2022 weer mee aan de slag gaan: Bij deze een oproep aan bedrijven en medewerkers om met trots naar de sector te kijken en dat uit te dragen. En ik denk dat, als we over 10 jaar nog steeds een innovatieve en toonaangevende sector willen zijn, we hier echt mee aan de slag moeten. Er is tenslotte nog veel nieuw talent nodig de komende jaren.”

Bij Kasgroeit werken we met een enorm gemotiveerd team met verschillende specialismen, om samen de glastuinbouw naar een hoger plan te tillen. We zijn er voor zowel werkgevers als (toekomstige) werknemers. Heb je een vraag, neem dan gerust eens contact met ons op!