nieuws

Nieuws

Maak de afgewezen kandidaat ambassadeur van je bedrijf

Maak de afgewezen kandidaat ambassadeur van je bedrijf
28 juli 2020

Het vinden van de juiste kandidaat is ook in de huidige markt nog steeds een hele lastige. Het afwijzen van kandidaten blijkt in de praktijk voor veel bedrijven ook nog een hele uitdaging. Wij horen helaas nog te vaak dat kandidaten totaal geen reactie krijgen op een sollicitatie. Of het nu om een bedrijfsleider of productiemedewerker gaat; iedereen krijgt er mee te maken. Het gebeurt zelfs dat mensen na een sollicitatiegesprek helemaal geen terugkoppeling meer krijgen. Dat kan toch niet!

Slechte reputatie

Geen enkel bedrijf wil toch negatief genoemd worden? Niks meer laten horen is niet alleen slecht voor je reputatie als werkgever, maar ook marketingtechnisch is het niet handig. Volgens onderzoek deelt gemiddeld tweederde van de kandidaten positieve en negatieve ervaringen met familie, collega’s en vrienden. Stel dat iedere kandidaat zijn ervaring met gemiddeld 5 personen deelt, welke impact zou een negatieve ervaring dan hebben op jouw reputatie? Als we op goodwill van de maatschappij willen rekenen in tijden van crisis is het belangrijk dat we als sector een goede reputatie hebben. Ook zoiets simpels als het op een nette manier afwijzen van een sollicitant helpt daarin mee.

Ambassadeur

Hoe mooi zou het zijn wanneer je er voor zorgt dat de afgewezen sollicitant een ambassadeur wordt voor je bedrijf. Dat klinkt ingewikkeld maar dat is het zeker niet. Het is zelfs vrij eenvoudig.

  1. Onzekerheid geeft stress Behandel mensen met respect en laat ze niet te lang in onzekerheid. Mensen vinden het prettig om te weten dat de sollicitatie in goede orde is aangekomen. Stuur daarom een ontvangstbevestiging. Mensen die niet in aanmerking komen voor de baan stuur je direct een afwijzing.
  2. Persoonlijke benadering Persoonlijke berichten worden beter ontvangen dan standaard afwijzingen. Met die laatste wordt soms ook behoorlijk de draak gestoken op internet. Is het de moeite waard om de relatie in stand te houden? Gooi dan de deur niet dicht: nodig de sollicitant uit nogmaals bij je te solliciteren als een passende vacature voorbij komt.
  3. Van negatief naar positief Een afwijzing is een teleurstelling. Maar het hoeft geen negatieve ervaring te blijven. Als een afwijzing op een respectvolle manier wordt gedaan, met een duidelijke en persoonlijke toelichting, dan kan dit uiteindelijk heel goed positief uitwerken. Zeker als er net iets meer gedaan wordt. Bied de sollicitant als dank voor de sollicitatie de mogelijkheid aan om een bosje bloemen of doosje tomaten af te komen halen. Zeker niet iedereen zal hier gebruik van maken maar het aanbod zal erg gewaardeerd worden.

Het loont te investeren in juist het afwijzen van een sollicitant. Het getuigd van respect naar de sollicitant, maar het is ook nog een nuttige investering voor je organisatie.

Mocht je meer tips en ideeën willen hebben dan horen wij dat graag. We denken graag met je mee!