nieuws

Nieuws

Weetjes die werken

1 april 2021

In werkende weetjes geven we regelmatig tips op het gebied van arbeidszaken. 

Een vacature waar sollicitaties op binnenstromen. Dat wil elke werkgever wel! Genoeg keuze uit een divers aanbod aan sollicitanten. Maar hoe krijg je mensen zover om bij jouw bedrijf te solliciteren? Daarover kunnen we pagina’s vol schrijven en een serie van workshops houden. Maar hieronder alvast een aantal direct toepasbare tips!

#Tip 1: Maak het visueel

Tekst en beeld versterken elkaar. Mensen zijn visueel ingesteld. Een kort filmpje, of een goede foto vertelt meer over je organisatie dan lappen tekst dat kunnen. Zeker in de glastuinbouw leveren we producten waar je trots op kunt zijn: laat dus eens zien hoe dit eruit ziet! Een video is nóg beter. In bewegend beeld kun je een bepaalde sfeer meegeven. Je kunt laten zien wat het werk inhoudt, zonder dat je vervalt in lappen tekst met vakjargon. Of wie je collega’s worden: dat spreekt mensen aan.

#Tip 2: Houd het simpel (whatsapp)

Steeds meer bedrijven laten sollicitanten op een laagdrempelige manier solliciteren. Whatsapp is een veelgebruikt communicatiemiddel. Waarom dat niet inzetten bij sollicitaties? Vermeld een telefoonnummer in de vacature. Laat weten dat vragen stellen of misschien wel solliciteren via Whatsapp prima is. Vraag om een (whatsapp) video waarin iemand zijn motivatie toelicht. Heeft iemand gesolliciteerd op je vacature? Stuur een ontvangstbevestiging via whatsapp, een datumvoorstel voor een gesprek, of laat weten wanneer iemand een reactie kan verwachten.

#Tip 3: Denk vanuit de ander (en vergeet de waslijst functie-eisen)

Focus op de inhoud van de functie en de dingen waar je trots op bent. Wat zorgt ervoor dat mensen graag bij jou werken? Wat maakt deze functie anders dan een vergelijkbare functie bij een ander bedrijf? Welke kansen zijn er om jezelf te ontwikkelen, nu en in de toekomst? Laat bijvoorbeeld zien hoe divers de werkzaamheden zijn. Of de bijzondere samenwerking tussen collega’s. Vaak zie ik vooral een lange lijst met functie-eisen, waar iemand aan moet voldoen. Maar denk eens vanuit de kandidaat en focus op wat de functie en jij als werkgever te bieden hebt. Schets een realistisch beeld: mooie verkooppraatjes zorgen namelijk niet voor goede kandidaten. Maar een oprecht verhaal spreekt mensen aan en filtert automatisch al een deel van de kandidaten uit, die zich daar niet door aangesproken voelt.

#Tip 4: Duidelijke taal

Termen als “dynamisch, hands-on en flexibel” maken het voor kandidaten nóg moeilijker om de inhoud van de baan te begrijpen. Want wat houden deze termen nu precies in? Maak het zo concreet mogelijk, zeg wat je echt bedoelt. Vermijdt vakjargon en de zogenaamde “jeukwoorden”. En wees niet bang om het te visualiseren. Met bijvoorbeeld een praktijkvoorbeeld hoe een werkdag of -week eruit ziet. Of met een quote van een collega wat hij het leukst vindt aan zijn baan.

#Tip 5: Reageer!

Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: geef aandacht aan elke sollicitant. Ook als iemand niet past op de vacature: informeer diegene daarover. Helemaal niets van je laten horen, is nooit verstandig. Het is zelfs de grootste ergernis van sollicitanten. Je geeft een weinig professionele indruk van je bedrijf en kan zelfs voor een negatief imago zorgen. Een nette afwijzing hoeft niet veel tijd te kosten. Dit gebaar wordt erg op prijs gesteld en houdt de deur open voor toekomstige contacten met diegene (als sollicitant of misschien wel als klant).

Wil je meer tips? Bekijk dan eens het artikel ‘’Waar haken goede sollicitanten op af en waarop haken ze aan?’’ en het artikel ‘’Tips voor het schrijven van vacatureteksten’’.

Bij Kasgroeit helpen wij je graag verder met het opstellen en publiceren van een goede vacature. Neem contact op met één van onze adviseurs arbeidsmarkt voor persoonlijk advies en publicatie van jouw vacature: https://www.kasgroeit.nl/over-kasgroeit/ons-team.