Nieuws

Spreid je Winkansen

3 augustus 2021

Hoe vervul je op de langere termijn de belangrijkste vacatures? Het is dé grote uitdaging op dit moment. Waar zijn toch de vakmensen? Vacatures worden breed uitgezet en toch blijft het stil, soms juist op het moment dat het ernstig gaat knellen. De vacature teeltspecialist zou eigenlijk gisteren al ingevuld moeten zijn. Daarom moet een nieuwe medewerker er liefst direct kunnen staan. Het schaap met 5 poten voelt dan niet als overdreven luxe maar juist als bittere noodzaak.

Dit is echt méér dan vervelend. Alleen als de sleutelposities zijn vervuld kun je als bedrijf vooruit en groeien. Hoe kunnen we dit soort problemen in de toekomst voorkomen?

Mijn advies zou zijn niet te gokken op 1 scenario of te wedden op 1 paard. Je focussen op het aannemen van jongeren die dan hopelijk blijven hangen bij je bedrijf, is een lange termijn visie. Maar daarbij komen ook veel onzekere factoren kijken. Zo kan het zijn dat de medewerker niet bij het bedrijf past, zich niet ontwikkelt in de functie die je voor ogen had en de jongere medewerker kan ook na 2 jaar besluiten te gaan werken bij de buurman (wiens gras groener lijkt).

Zorg er daarom voor dat er meer wegen naar Rome kunnen leiden. Spreid je winkansen. 5 opties voor je op een rij:

1 Stel leren en ontwikkelen centraal

Maak leren en ontwikkelen een vast onderdeel van de bedrijfscultuur. Vaak denk je daarbij aan allerlei dure cursussen, maar het gaat juist ook om het informele leren. Is er roulatie in werkzaamheden mogelijk? Is er ruimte voor medewerkers om meer eigen verantwoordelijkheid te nemen en durven ze hun ambities kenbaar te maken? In zo’n cultuur zal talent sneller ontwikkelen. Hoe mooi is het als je niet de arbeidsmarkt hoeft te betreden, omdat mensen doorgroeien binnen je bedrijf?

2 Werk met stagiairs en scholen samen

Bouw aan een goede relatie met relevante scholen in jouw regio. Laat ze jaarlijks bijvoorbeeld op het bedrijf komen met een klas. Een goede relatie met een school zorgt ervoor dat je sneller en makkelijker stagiairs op je bedrijf krijgt. Investeer daarin en je hebt mogelijk een vakkracht voor de toekomst.

3 Ken óók je uitzendkrachten

In veel bedrijven bestaat het personeelsbestand voor meer dan 50% uit uitzendkrachten. Vaak aangenomen om op productieniveau werkzaamheden te verrichten. Het kan verstandig zijn om ook die mensen beter te leren kennen. Ken je bijvoorbeeld hun cv’s? Veel arbeidsmigranten hebben een goede opleiding of werkervaring op een ander terrein dan productiewerk. Ken je hun ambities? Ga met ze in gesprek zoals je ook in gesprek gaat met de vaste medewerkers.

4 Maak gebruik van initiatieven zoals: sleutel aan je toekomst

Vaak zijn er ook initiatieven vanuit regionale organisatie, uwv, scholen of sectororganisaties waar je op kunt meeliften. Maak daar gebruik van. Een voorbeeld daarvan is ons project ‘Sleutel aan je toekomst in de kas’. Een concreet project – momenteel in Noord-Holland - waar heel duidelijk werving, selectie en scholing worden samengebracht. Op deze wijze hebben mensen de overstap naar een andere functie en andere sector durven te maken en hebben bedrijven nieuw technisch talent weten aan te boren. Lees meer over Sleutel aan je toekomst!

5 Wees openminded

De wereld verandert en jongeren ook. Wij krijgen soms internationale kandidaten die op 2 continenten stages liepen en in Nederland hun carrière willen opbouwen. Als je wat wilt in de glastuinbouw dan is Nederland natuurlijk dé plek! Toch is het voor hen soms flink zoeken naar een baan. Ondernemers zien potentiële problemen. Gaan deze ‘avonturiers’ niet na 2 jaar weg? Of gaat dat wel lukken in mijn teeltteam als iemand alleen (nog) engels spreekt? Begrijpelijke gedachten, maar omdat je de winkansen inmiddels gespreid hebt is het wellicht helemaal niet eng meer om hierin een ‘gok te wagen’.

Zou je een keer willen brainstormen met 1 van onze adviseurs over dit thema? Wij komen graag met je in contact. Dit artikel is geschreven door Jos Klop, Adviseur Arbeidsmarkt van Kasgroeit.