nieuws

Nieuws

Onboarding in drie tips

Onboarding in drie tips
26 november 2019

Deze week deelt Marjolein van Dam in de rubriek ‘Werkende Weetjes’ tips over onboarding.

Onboarding: een mooi woord voor het inwerken van nieuwe medewerkers? Deels, maar onboarding gaat verder dan alleen inwerken. Je hebt voorafgaand aan de eerste werkdag al een heel traject doorlopen en verwachtingen gecreëerd over-en-weer. Hoe zorg je dat de nieuwe medewerker snel succesvol en gelukkig wordt op de nieuwe werkplek? Dat je als bedrijf voldoet aan de verwachtingen die je hebt geschept tijdens de sollicitatieprocedure? Dat lukt je niet alleen door de koffieautomaat aan te wijzen op de eerste werkdag. Of door een voorstelrondje te regelen. Hoe dan wel?

#Tip 1: Denk aan alle fases!

Onboarding begint al direct na het tekenen van het arbeidscontract. Hou contact, laat de nieuwkomer zich direct welkom voelen. Stuur een welkomstkaart of -video, vertel alvast wie hem gaat inwerken, waar hij terecht kan met vragen en zorg dat alles geregeld is voor de eerste werkdag (waar kan hij parkeren, wie vangt hem op, wie geeft wanneer een rondleiding, regel inlogcodes en werkplek etc.). Zorg dat je de verwachtingen die je schept waar kan maken en geef de medewerker tijd om te wennen aan zijn nieuwe werkplek. Maak een plan voor de eerste maanden tot halfjaar, zodat hij goed landt, op de hoogte is van wat er speelt in het bedrijf en zich thuis voelt. Vraag regelmatig feedback over hoe hij alles ervaart, wat beter kan en waar hij nog behoefte aan heeft. Wil je een handige checklist hoe je dit zou kunnen aanpakken? Bekijk onze masterclass en vraag de checklist onboarding op.

#Tip 2: Waarom zoveel aandacht voor onboarding?

Oftewel: hoe overtuig jij als P&O’er de directie en teamleiders van het nut van onboarding? Eigenlijk is het simpel: wie wil er nu geen nieuwe medewerker die snel productief is, zich verbonden voelt met de organisatie en daardoor niet snel weer vertrekt? Daar zorgt een goede onboarding namelijk voor. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de nieuwe medewerkers binnen een paar maanden alweer op zoek is naar wat anders. Zonde van alle investeringen in tijd, moeite, en geld. Zeker nu het talent niet voor het oprapen ligt.

√  Minder verloop: door tijdens het sollicitatieproces (preboarding) al de verwachtingen te managen en een duidelijke introductie te verzorgen, kunnen kandidaat en werkgever nog bewuster voor elkaar kiezen en is de kandidaat minder snel geneigd te vertrekken.

√  Sneller en meer productief: als medewerkers snel hun weg kunnen vinden, op de hoogte zijn van wat van hen wordt verwacht en de juiste ondersteuning hierbij krijgen, zijn ze sneller volledig productief.

√ Betrokkenheid: medewerkers die zich welkom / thuis voelen en de bedrijfscultuur begrijpen, passen zich beter aan, verzuimen minder vaak en voelen zich meer betrokken bij de organisatie, waardoor ze gemotiveerd aan de slag blijven.

#Tip 3: Doe het niet alleen

Onboarding is een gedeelde verantwoordelijkheid, van zowel HR, de teamleider als alle collega’s. Iedereen draagt bij aan een positieve ervaring met het bedrijf. De sociale introductie is dan ook heel belangrijk. Kost veel tijd, zeg je? Veel dingen kun je ook automatiseren. Maak video’s waarin je bedrijfsonderdelen laat zien en toelicht. Gebruik een app (bijv. deze of deze) waarin je op de juiste tijd de juiste informatie beschikbaar stelt aan de nieuwkomer. Schrijf voor elke nieuwe medewerker een plan uit: welke informatie de kandidaat krijgt en op welke manier, wie doet wat (wie is de eigenaar van dat onderdeel), hoe ziet de eerste dag / week / maand etc. eruit, en plan evaluaties in.

De adviseurs van Kasgroeit helpen jou graag met het verzorgen van een goede onboardingsproces. Laat ons weten waar jij behoefte aan hebt: een concreet advies, een training of iets anders?

Bekijk alvast onze masterclass ‘Hou nieuw talent aan boord’ en neem contact met ons op.