nieuws

Nieuws

Het nieuwe leren

Het nieuwe leren
6 juli 2020

De afgelopen periode heb ik de opleiding Arbeids- en Organisatie psychologie gevolgd. Ik wacht nog op de uitslag van de eindopdracht die ik heb ingeleverd. Spannend! Het was sowieso onwennig om weer een opleiding te volgen: bijeenkomsten bijwonen en halverwege de omschakeling naar bijeenkomsten via Zoom. Het bestuderen van theorie uit boeken en het bekijken van Leerchunks (korte uitlegfilmpjes) via de online leeromgeving. Allemaal leuk en interessant, maar het meeste heb ik geleerd van het uitvoeren van de opdrachten in de eigen praktijk!

Zelf kiezen en eigen regie nemen

Het onderwerp voor de opdracht mocht je zelf kiezen zolang het maar te maken had met de ontwikkeling van een organisatie. Ik koos voor mijn eindopdracht het thema ‘Het stimuleren van eigen regie bij de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers’. Alle theorieën die werden behandeld in de opleiding vielen op hun plek tijdens het maken van deze opdracht. Eindelijk begrijp ik hoe je het gedrag van de medewerkers kunt beïnvloeden, welke handvaten je hiervoor kunt gebruiken en welk effect het heeft. Ja, als ik terugkijk heb ik het meeste van de praktijk opdracht geleerd.

Werkplek leren in de tuinbouw

Naast het volgen van mijn eigen opleiding was ik de afgelopen maanden ook druk bezig met het ontwikkelen van een brancheopleiding voor de glastuinbouw. Samen met Inholland Delft zijn we aan de slag gegaan met de uitwerken van de inhoud en de opzet. Het streven is om in oktober starten met twee richtingen teelt en bedrijfsvoering. De opleiding is gericht op mensen die al werkzaam zijn in de tuinbouw en verder willen doorgroeien. Met de ervaring vanuit mijn eigen opleiding en de ervaringen van Inholland in de flexibele deeltijdopleiding tuinbouw hebben we ervoor gekozen om de werkplek actief te betrekken bij de opleiding. Niet alleen in de klas de theorie volgen maar vooral zelf aan de slag in de praktijk. De rode draad in de opleiding is het uitvoeren van praktische opdrachten op de werkplek, het hierbij nemen van de eigen regie, persoonlijke coaching en maatwerk voor de deelnemers.

Vaardigheden uit de 21’ste ontwikkelen

Het traject is zo ingericht dat de deelnemer vooral werkt aan het ontwikkelen van vaardigheden uit de 21’ste eeuw: zoals kritisch denken, problemen oplossen, communicatie, samenwerken en creatief denken. Vaardigheden die helpen om mee te groeien in een tijd waar continue verbeteren, meebewegen, veranderen en innoveren de norm is in de glastuinbouw. De opleiding wordt afgesloten met een toets in de vorm van een opdracht en een interview. Na afloop ontvangt de deelnemer een branche-erkend diploma. Al met al een mooi traject om aan deel te nemen en over een tijdje terug te kunnen kijken en te zeggen: ‘wat heb ik veel geleerd!’

Jolanda Rosloot schreef deze blog voor Goedemorgen Groente. Heb je vragen over ondewerpen zoals deze of iets anders op het gebied van opleiden en ontwikkelen? Neem contact met ons op!