Ervaringsverhalen

Mijn handelen als leidinggevende is bepalend voor de motivatie van de medewerkers op de werkvloer

‘Mijn handelen als leidinggevende is bepalend voor de motivatie van de medewerkers op de werkvloer’ 

Naomi van Beek is één van de enthousiaste deelnemers van onze workshop ‘Leren op de werkvloer’, die Kasgroeit organiseerde voor leidinggevenden in de glastuinbouw. Ze werkt bij CJ Orchids in Gameren, waar ze anderhalf jaar geleden begonnen is in de productie. Inmiddels is ze doorgegroeid naar de functie Operationeel en Logistiek Manager. Ze geeft leiding aan 10 medewerkers. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor de social media van het bedrijf en de ontwikkeling van een nieuwe website. Ze laat zich goed omschrijven als een veelzijdige en multifunctionele harde werker. 

Het bedrijf heeft in totaal drie locaties. Naomi werkt op de grootste locatie waar orchideeën geteeld worden. Hier werken in totaal 40 mensen. Op de andere twee tuinen worden onder de naam ‘Cornelis Jan’ snijchrysanten en campanula’s geteeld. Het bedrijf staat open voor het opleiden en ontwikkelen van medewerkers, maar is er niet proactief mee bezig. “Maar als ik met ideeën kom voor de ontwikkeling of opleiding van medewerkers of voor mezelf dan is er veel mogelijk. Er wordt niet snel nee gezegd.” 

Zelf heeft de 30-jarige Naomi haar middelbare schoolopleiding nooit afgemaakt. Ze koos er voor om te gaan werken en zo verder te leren en ervaring op te doen. Ze vindt het nu wel belangrijk om zich te blijven ontwikkelen en gerichte opleidingen te blijven volgen. “Ik verveel me snel en leer graag. Ook ben ik nieuwsgierig en wil ik altijd meer weten dan alleen het werk dat ik zelf doe.”  

Het effect van eigen handelen 

Ze beseft dat ze als leidinggevende een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van werknemers. Bij haar vorige werkgever La Place volgde Naomi een management traineeship. Wat haar hiervan het meest bijgebleven is en wat ze ook in de workshop ‘Leren op de werkvloer’ weer terug zag: het effect dat jouw eigen handelen en communiceren heeft op medewerkers. “Behalve alleen maar instructies geven kan je ook eens de moeite nemen om te vragen hoe het met iemand gaat. Of als iemand steeds te laat is, kan je je ook verdiepen in het waarom en proberen aan de hand daarvan tot een oplossing te komen. Degene weet tenslotte zelf ook wel dat hij/zij steeds te laat is, dat hoef ik niet ook nog eens een keer te zeggen.” 

Op het lijf geschreven 

Naomi is zelf erg leergierig. “Maar helaas heb ik het concentratievermogen van een garnaal”, grapt ze. Dat maakt dat ze vooral kiest voor leren in de praktijk en cursussen/ opleidingen die ze direct toe kan passen. De workshop ‘Leren op de werkvloer’ was dan ook op haar lijf geschreven. De workshop sprak haar ook direct aan omdat hij speciaal gericht is op de sierteelt/glastuinbouw. “Je hoeft bepaalde dingen dus niet eerst uitgebreid uit te leggen. Bijvoorbeeld dat we én met een vaste ploeg werken én met een aanvulling van flexibele medewerkers in de piekperiodes.” 

Motivatie 

Als leerdoel had Naomi tijdens de workshop: ‘Hoe kan je productiemedewerkers blijven motiveren in hun werk’. “Ze doen soms best eentonig werk. Hoe zorg je er dan voor dat ze het wel naar hun zin hebben en het niet saai gaan vinden?” 

Tijdens de workshop had ze best wel wat ‘oh ja’ momentjes. Dingen die ze nog niet eerder geleerd had, maar wel voor zich ziet om toe te gaan passen. Maar ook dingen die ze ergens wel wist, maar nu bevestigd werden. “Ik heb onder andere geleerd dat hoe ik met de medewerkers omga, bepalend is voor de motivatie waarmee zij op de werkvloer staan. Dat is iets wat ik me nu heel goed besef en waar ik nu ook goed op let.” 

Inzichten 

Ook het onderwerp in de workshop over strakke, gedeelde en losse sturing heeft Naomi bewuster gemaakt van de effecten van haar eigen manier van leidinggeven. “Het geeft meer inzichten. Net als het praten over hoe je een gesprek met een medewerker in gaat; Stel je alleen gesloten vragen, waarmee je een medewerker eigenlijk geen ruimte geeft om meer te vertellen, of stel je open vragen en ga je echt een gesprek aan waarin beiden de kans krijgen om iets te vertellen.” Naomi probeert ook dit gelijk toe te passen in de dagelijkse omgang met haar collega’s. 

Communiceren en anticiperen 

Veel komt volgens Naomi neer op de manier van communiceren én anticiperen. “Vooral dat laatste is iets waar we bij CJ Orchids nog veel uit kunnen halen.” Ze zou graag de ter sprake gekomen evaluatiegesprekken met de medewerkers invoeren. “Daar valt veel uit te halen. Het is alleen niet heel gebruikelijk als je veel met arbeidsmigranten werkt. Je hebt dan toch te maken met taalbarrières en eentonig productiewerk. Waar coach je dan op? Dit maakt het lastig om het ingevoerd te krijgen.”  

Afwisseling 

Naomi probeert de medewerkers bij CJ Orchids veelzijdig aan het werk te houden. “Ik probeer het werk afwisselend te houden, zodat niemand het gevoel krijgt dat ze altijd dezelfde dingen moeten doen.” Ook laat ze haar collega’s stap voor stap zelfstandiger werken en geeft ze steeds meer eigen verantwoordelijkheid. Naomi wil medewerkers laten groeien, zoals ze zelf ook altijd wil blijven groeien.  

Ze is zelf gek op de vrijheid in haar werk, de zelfstandige manier van werken en de veelzijdigheid. “Er valt altijd veel te leren in de glastuinbouw. Het is hard werken, maar daar houd ik van. Geen dag is hetzelfde.” 

Ook een workshop volgen? In september komen er weer twee nieuwe edities aan. Hou onze agenda in de gaten of stuur ons een berichtje als je je alvast wilt aanmelden!