nieuws

Nieuws

Effectief Leiderschap in tijden van crisis

Effectief Leiderschap in tijden van crisis
14 april 2020

Welke vorm van leiderschap is in crisistijd effectief? De coronacrisis en het niet kunnen overzien van de gevolgen, geeft veel angst en onzekerheid bij bedrijven, medewerkers en klanten. McKinsey onderzocht welke eigenschappen iemand een goede leider maken in tijden van crisis.

Samen analyseren, handelen

Goed leiderschap is als eerste erkennen dat er een crisis is. Vervolgens is er ruimte voor de volgende stap, analyseren en handelen. Een effectieve leider doet dit niet alleen maar samen met de verschillende teams. Samen wordt er informatie verzamelt. Deze informatie wordt gebruikt als basis voor de analyse en de verdere maatregelen. Geef de teams zelf de kans om de oplossing te bedenken en uit te voeren. Een Top-down benadering is vaak minder effectief.

Wees kalm en heb vertrouwen

Een andere belangrijke eigenschap is het hebben van vertrouwen gecombineerd met realisme. Als leiders in een crisis ondanks de moeilijke omstandigheden buitensporig veel vertrouwen tonen, kunnen ze hun geloofwaardigheid verliezen. Het is effectiever om het vertrouwen uit te stralen dat de organisatie een weg door de moeilijke situatie zal vinden, maar daarnaast ook erkennen dat er onzekerheden zijn.

Heb aandacht voor de mens

In tijden van crisis zie je vaak dat de eerste reactie van de mensen gericht is op de eigen omgeving. Zal ik of mijn familie ziek worden, is er plek in het ziekenhuis, hoe nu verder met de kinderen, wat gebeurt er met mijn baan. Een effectieve leider heeft aandacht voor de zaken waar mensen mee worstelen. Neemt de nodige maatregelen om ze te ondersteunen. Maar vergeet niet zichzelf, door het investeren van tijd in het eigen welzijn, kunnen leiders hun effectiviteit gedurende crisis behouden.

Communiceer transparant en geef regelmatig updates

Een effectieve leider is duidelijk in wat hij weet, wat hij niet weet en wat hij eraan doet om te leren. Frequente communicatie laat zien dat de leider de situatie volgt en het antwoord aanpast naarmate hij meer leert. Communicatie mag niet stoppen als de crisis voorbij is. Het bieden van een optimistische, realistische kijk kan een krachtig effect hebben op werknemers en andere belanghebbenden en hen inspireren om het herstel van het bedrijf te ondersteunen.

Geïnteresseerd in het onderzoek? Lees hier meer.