Nieuws

Blog: Get ready to POP

Blog: Get ready to POP
3 november 2022

Je bent nog aan het terugverlangen naar de zomervakantie, terwijl de kruidnoten al weer in het schap liggen. Zo snel gaat de tijd. Voor je het weet zitten we alweer aan het kerstdiner en voer jij je eindejaar gesprekken met werknemers. Het is immers de routine en je hebt ook geen tijd nu na te denken over alternatieven of je gesprekkencyclus eens onder de loep te nemen. Of toch? Hoe voer jij je gesprekken en waar koppel jij het aan? Pak jij het anders aan?  

Richt je je in de gesprekken met je werknemers op hun ontwikkeling of gaat het meer over de beoordeling? Bij Kasgroeit zijn we er op gericht dat we het beste uit de mensen halen in de glastuinbouw en daarom zijn we enthousiast over de inzet van Persoonlijke Ontwikkelplannen (POP). In een POP leg je alle afspraken over wat de werknemer gaat doen om zich verder te ontwikkelen vast. Bij het maken van ontwikkelafspraken staan de ambities van de werknemer in combinatie met de doelstellingen van het bedrijf centraal. Een POP is een goed instrument om medewerkers uit te dagen het beste uit zichzelf te halen.  

Mara Juckers van Kasgroeit helpt werknemers regelmatig bij het maken van een POP. Zo heeft ze bijvoorbeeld gesprekken met bedrijfsleiders die willen leren hoe ze hun kennis beter aan hun collega’s kunnen overdragen of die in een nieuwe functie ineens nieuwe verantwoordelijkheden dragen. 
 

Assessment 

Voor het maken van een POP nemen we vaak eerst een assessment af. Dit is een persoonlijkheidstest om inzicht te krijgen in de kwaliteiten van de werknemer.  

Mara: ‘Bij de werknemers waarvoor ik POP’s heb gemaakt, merk ik dat het maken van het assessment veel inzichten geeft. Aan de hand van het rapport dat hier uit komt, gaan we in gesprek over punten die zij willen ontwikkelen om lekker in hun werk te blijven zitten en te blijven groeien. De ene werknemer wil zijn of haar communicatievaardigheden verbeteren. Weer een ander heeft als aandachtpunt om effectiever en netter te werken en gaat daarmee aan de slag. Doordat de leidinggevende regelmatig het POP erbij pakt en in gesprek gaat met de werknemer worden er stappen gemaakt. Als je op een regelmatige basis deze ontwikkelgesprekken voert, maak je ontwikkelen onderdeel van je cultuur. En ben je bezig om elke dag een beetje beter te worden in wat je doet. Bij de ene werknemer past het om dit wekelijks te doen, bij weer een ander zelfs dagelijks, of twee maandelijks. Dat is per werknemer en situatie verschillend’.   

Succesfactoren  

Het Persoonlijk Ontwikkeling Plan wordt steeds vaker ingezet als stuurinstrument van het management om bepaalde organisatie- of afdelingsdoelen te realiseren. Bij het maken van een POP hoort ook een jaarlijks POP-gesprek.  

Een aantal punten zijn van belang als je je POP gesprekken succesvol wilt inzetten: 

  • Zorg voor inzicht in het opleidingsbudget 
  • Zorg voor draagvlak bij het management, door het management continu te betrekken bij de implementatie van het POP 
  • Kies de juiste introductietijd en start met kleine stapjes  
  • Communiceer de voordelen en de doeleinden van POP met werknemers en geef hierover goede voorlichting 
  • Borg de afspraken (bijvoorbeeld ontwikkeling van personeel als beoordelingscriterium voor leidinggevenden hanteren). 
  • Heb zicht op de doorgroeimogelijkheden en de bijbehorende competenties die hierbij horen 
  • Start klein, bijvoorbeeld met een pilot van een klein aantal gemotiveerde en enthousiaste werknemers. En communiceer successen breed.  

Wil jij aan de slag met POP-gesprekken? Neem contact met ons op dan praat ik er graag verder met je over door! Mara Juckers, Adviseur Opleiding en Ontwikkeling