nieuws

Nieuws

Bepaal het lekker zelf!

bepaal-het-lekker-zelf
9 januari 2019

In december stap ik binnen bij Bunnik Plants. Ik ben allereerst onder de indruk van de uitstraling van het bedrijf. Het voelt als een warm bad. Bij de receptie lees ik het verhaal over de oprichting van Bunnik. Ik heb vandaag een gesprek met Alex Jonker en zijn assistent Johan Elstgeest. Alex Jonker is bedrijfsleider bij Bunnik Plants (locatie 3). Alex is sinds 3 jaar in dienst en kwam net binnen toen de ‘Bunnik manier van werken’ werd geintroduceerd. Maar wat is die ‘Bunnik manier van werken’ nu precies? En wat maakt dat het zo goed werkt?

ZOTTE teams
Bij Bunnik Plants zijn ze gek op ZOTTE teams: Zelf Organiserende Teams. Een manier van werken waarbij de beslissingen meer vanuit de medewerkers worden genomen. Er wordt geen leiding gegeven vanuit hierarchie, maar meer vanuit de verantwoordelijkheid van het personeel. Er wordt gedacht vanuit wij in plaats van vanuit het individu. Het werken in ZOTTE teams levert uiteindelijk meer tevredenheid op en geeft medewerkers een positiever verantwoordelijkheidsgevoel. Bij Bunnik Plants hangen door het gebouw heen borden met daarop TOP samenwerken weergegeven. Een reminder en motivatie om te blijven werken als Teamspelers die Ondernemend en Professioneel zijn.

 ‘Zelfsturende teams’ of ‘zelf organiserend’? 
 Alex Jonker: ‘Zelf organiserend vind ik een beter woord voor wat het is. Sturend klinkt alweer zo.. bepalend. Het is een manier van werken, waar je uiteindelijk niet perse zelf aanstuurt, maar je het met elkaar regelt. Waar mensen vaak denken dat je vanuit je teams de koers van het bedrijf bepaalt, ligt dat een stuk genuanceerder. Het zit ‘m meer in het bijdragen aan de manier van organiseren.’

 

Vrijheid
Als je hier bij Bunnik Plants dingen wilt veranderen, verbeteren of optimaliseren dan heb je daar alle vrijheid in. Uiteraard zijn er wel kaders. We moeten zorgen dat we onze resultaten behalen, maar als iemand bijvoorbeeld zegt ‘we zetten de band vandaag de andere kant op’ dan kan dat. Zijn er aan dit soort iniatieven kosten verbonden en kun je het op korte termijn realiseren met als doel dat het efficenter werk oplevert? Dan kun je als team tot 1000 euro zelf beslissen dit uit te voeren. Zo kunnen we de processen snel verbeteren en het resultaat op een leuke manier optimaliseren.

Dat vereist wel een bepaalde mate van lef. Past dat wel bij iedereen? 
Er is genoeg vertrouwen onder de medewerkers. Mijn houding is open en we behandelen elkaar altijd met respect. Dat is wel een omgeving die je moet creëren en waar tijd voor nodig is. Ik vraag medewerkers vaak om input.

 

Iets niet durven vragen is hier een 'no go'

Als iemand iets niet durft te vragen dan doe je als leidinggevende waarschijnlijk iets niet goed. Of je past hier gewoon echt niet. We zijn hier altijd op zoek naar hoe het beter kan. Dat vraagt wel veel eigen initiatief. Als jij gewend bent gewoon je opdrachten uit te voeren, dan is dat best een omschakeling. Je moet zelf bedenken ‘wat heeft de prioriteit en wat kan ik allemaal doen’? Dat initiatief moet je in je hebben. Maar als het goed is, geeft het je juist vooral veel rust. Er loopt niemand de hele tijd achter je aan. Ik denk dus wel dat je iets ondernemends in je moet hebben.

Medewerkers worden liever uitgedaagd en krijgen de vraag: ‘Hoe zou jij dit nu aanpakken?’ dan dat ze te horen krijgen wat ze wel en niet moeten doen. Er wordt hier niet gezegd: ‘Dit gaat niet goed, dat gaat niet goed’. Je wordt niet afgerekend en hebt zelf verantwoordelijkheid.

Hannie Zeller, al bijna 30 jaar werkzaam bij Bunnik Plants heeft de hele transitie meegemaakt. ‘Ik moest er in het begin wel erg aan wennen. We werden bij elkaar geroepen en mochten alles op tafel gooien. Dat was het begin. Ik dacht ‘wat is dit nou?’ Ik was bang dat wat ik zou zeggen niet goed zou uitpakken. Maar uiteindelijk went het langzaam en krijg je het vertrouwen. En nu vind ik het heel prettig. Je kan zelf veel meer dingen inbrengen. Ik heb bijvoorbeeld een keer aangegeven dat ik meer ruimte aan de band nodig had en dat is ook geregeld.

Hoe ziet het werken in een ZOT team eruit?
We beginnen de ochtend met een dagstart. We wisselen zo veel mogelijk informatie uit in een zo kort mogelijke tijd. ‘Hoe voel je je, zijn er zieken, wie zijn er op vakantie en wat moet er vandaag gebeuren’. Medewerkers kunnen op dit moment ook aangeven als ze iets anders willen doen die dag.

In een paar minuten kun je vertellen waar het accent ligt op de dag en waarom vandaag zo belangrijk is. Alle neuzen staan dan dezelfde kant op. In de productie is efficiëntie echt heel belangrijk.

We starten de dag dus zo open mogelijk. Weten wat er speelt en wat er moet gebeuren. En er moet genoeg gebeuren om het werk elke dag af te krijgen. Eigenlijk is de essentie van het werken in zelforganiserende teams de communicatie: de open manier van leidinggeven, de manier van aanspreken en het aansturen.

Als er wat is bespreek je dat gewoon dagelijks. Wij voeren hier dan ook geen functioneringsgesprekken. Waarom wachten tot iets niet goed gaat en het dan pas bespreken? Door alles dagelijks bespreekbaar te maken, zullen werknemers minder snel dingen opkroppen.

Hoe hebben jullie het aangepakt?
Het is geleidelijk gegaan. En zo moet dat ook. Je kunt juist met zelforganiserende teams niets gaan opleggen, je kunt niet zeggen we gaan van de een op de andere dag zelforganiserend worden.

Vertrouwen daarin is de key. En hoe krijg je vertrouwen? Door het goed te doen en te laten zien dat het werkt. En vanuit daar een verbeterslag maken.

 

Wat is jouw rol als leidinggevende in het zelforganiserende team?
Je hebt binnen het zelf organiserend team een leidinggevende functie nodig. Een leidinggevende die je de ruimte geeft om je te ontwikkelen. Het is niet zo dat het zich automatisch regelt.

Ik geef geen leiding uit hierarchie, maar meer vanuit gevoel. Terwijl ik wel echt de baas ben. Dat moet ook wel. Maar ik probeer het altijd sociaal te houden. Als ik iemand aanspreek, zou ik nooit beginnen met kritiek. Ik hou het altijd opbouwend. Gewoon normaal doen en met respect met elkaar omgaan. Daar begint het mee.

 

Als je denkt dat je alles zelf altijd beter weet gaat het sowieso niet werken.

Mijn werk is deels gericht op het cijfermatige (de prestaties) en deels op het sociale. Als leidinggevende is het mijn taak om goed te luisteren en mee te denken met mijn medewerkers. Als er iets niet goed gaat zijn we daar ook heel open over. Maar als je ziet dat iemand niet goed in zijn vel zit en iets gaat mis, hou je daar ook rekening mee en geef je ze de kans zich weer beter te voelen.

Heb je voorbeelden van processen die zijn verbeterd?
We deden het planten stickeren eerst altijd met de hand. Ergens stond nog een stickermachine die buiten gebruik was. We hebben een onderzoekje gedaan naar waar de kosten inzitten en wat is je capaciteit is. Uiteindelijk kwamen we erachter dat het met de machine 6x zo snel ging. Daar kom je zelf achter door op een bepaalde manier te denken en op zoek te gaan naar procesverbetering. Je ervaart iets en als je instaat bent dat toe te passen op je proces, dan wordt iedereen daar blijer van.

Daarnaast hebben we tot 2 jaar geleden hebben 20 jaar lang van 7 tot kwart voor 5 gewerkt. Uiteindelijk werken we mu van 7 tot half 4. Er zijn meer mensen en we hebben het werk efficienter gemaakt. Door aanpassingen in ruimte en processen heb je de mogelijkheid sneller te gaan werken. En natuurlijk de juiste mensen op de juiste plek hebben: wie je in je team verzamelt dat is ook onwijs belangrijk. Ik werk ook samen met Johan Elstgeest, assistent bedrijfsleider en wij zijn 2 tegenpolen. Maar dat werkt juist heel erg goed.
 

Ernestine Grootfaam: (ook al bijna 30 jaar werkzaam bij Bunnik plants) ‘Je hebt nu meer vrijheid om te zeggen wat je wil en om met zelf met ideeen te komen. Nu ik eenmaal gewend ben vind ik dat positief’

 

Johan Elstgeest en Alex Jonker

 

Dit artikel is geschreven door Eva van Rijnswou – Communicatiemedewerker Kasgroeit