Nieuws

Leren op de werkvloer Tinte

30 september 2021

Aan jou als leidinggevende de schone taak om je medewerkers te stimuleren om hun eigen ontwikkeling aan de slag te gaan, om steeds beter te worden in wat ze doen. Maar dat is lastig! We weten allemaal dat het belangrijk is om je te bleven ontwikkelen in deze veranderende arbeidsmarkt. Maar het gaat toch goed of we doen dit al jaren zo, waarom zouden we veranderen. In de workshop ‘’Leren op de werkvloer’’ heeft Marit van 2Knowhow ons handvatten gegeven hoe hier mee aan de slag te gaan.

Welke waarden wil je zien?

Hier gaat het om de vraag welke waarden/gedrag wil je zien bij je medewerkers. Kennen de medewerkers deze waarden ook? Belangrijk hierin is ook dat je ze zelf ook uitdraagt en je medewerkers hierin meeneemt of betrekt bij de plannen/ontwikkelingen.

Jordy, deelnemer aan de workshop, is zelf leidinggevende. Hij gaf aan dat hij voor zijn mensen staat, ze aandacht geeft en ze ook meeneemt in de WAAROM-vraag. Dat betekent dat hij uitlegt waarom we de dingen doen zoals we ze doen. Dus waarom stompjes / blad verwijderd moet worden van de plant. Op deze manier zien ze ook het nut en de noodzaak van hun handelen.

‘’Door het werken met waardes stimuleer je een leerklimaat’’

Leerklimaat

Maar over welke waardes hebben we het dan? Als de trainster dit plenair zou vragen zouden er misschien 2 a 3 medewerkers reageren. Een handige truc / werkvorm, en zo kan dat natuurlijk ook in werksituatie, is door in kleine groepjes met dit vraag stuk aan de gang te gaan. Op deze manier denk iedereen er over na, wordt er overleg gevoerd en is iedereen evenveel betrokken. De groep mocht zich hier in kleine groepjes over buigen. Veel terugkomende manieren om leerklimaat te creëren waren:

  • Betrokkenheid en persoonlijke aandacht
  • Mee laten denken
  • Helder verwachtingspatroon à Doel
  • Werksfeer
  • Luisteren
  • Feedback geven
  • Complimenten geven
  • Evaluatie
    • Wat is goed gegaan?
    • Wat kan beter / waar moeten we aan werken?

Sturing

Uiteraard heb jij hier als leidinggevende veel in te doen. De mate van sturing is essentieel. Sturing is de manier waarop jij je medewerkers leidinggeeft of opdrachten geeft. In de workshop kwamen drie niveaus van sturing ter sprake:

1. Strakke sturing: hierin is de leidinggevende bepalend en verantwoordelijk voor het vervullen van de functie.

  • De leidinggevende stuurt via het geven van informatie en/of expliciete opdrachten en begeleid intensief tijdens de werkzaamheden.
  • Keerzijde: is dat medewerkers zich vleugel lam en robots voelen.

2. Gedeelde sturing: Hierin zijn leidinggevende en medewerker samen verantwoordelijk voor de invulling van de werkzaamheden. De medewerker stuurt met hulp en adviezen.

  • De leidinggeven stuurt met globale aanwijzingen, informatie vooraf en begeleidt tijdens de uitvoering. De medewerker stuurt vervolgens ook met informatie en aanwijzingen en volgt vervolgens aanvullende aanwijzingen op
  • Keerzijde: is dat er vaak een overleg cultuur ontstaat wat averechts kan werken.

3. Losse sturing: hierin zijn de leidinggevende en medewerker(s) samen verantwoordelijk voor de invulling van de functie. De medewerker heeft zelf de lead.

  • De medewerker stuurt zelf en maakt naar eigen inzicht gebruik van aanwijzingen en tips. De leidinggevende begeleidt op afstand en geeft nadere instructies.
  • Keerzijde: is dat de medewerker soms in twijfel wordt gebracht en niet meer weet wat hij moet doen.

‘’Maak leren zo klein tot dat het mogelijk blijkt’’

Maak er tijd voor

De eerst volgende stap voor jou als leidinggevende zou zijn: Maak er tijd voor! Als is het maar 10 minuten, dan zijn het toch 10 minuten investering. Het zijn vaak de kleine dingen die het ‘m doen. Denk bijvoorbeeld aan aandacht geven en prioriteiten geven. ‘’Maak leren zo klein mogelijk te maken tot dat het mogelijk blijkt’’, aldus Marit van 2KnowHow.

Interessant?

Lijkt het je nou leuk om hier ook mee aan de slag te gaan binnen jouw organisatie of in samenwerking met een aantal collega glastuinbouwbedrijven neem contact met ons op en we kijken samen naar de mogelijkheden.