Kom creatief uit de werf

Er zijn meer manieren om aan nieuw personeel te komen dan alleen een standaard vacature uitzetten. Hoe bedrijven daarmee omgaan verschilt. Bij sommige bedrijven kijken ze verder dan dat. Hoe ze dat doen?
De arbeidsmarkt
Bruggen die dicht blijven, vluchten die worden geannuleerd, restaurants die nee verkopen. Waarschijnlijk heeft iedereen zelf hinder ondervonden van de krapte op de arbeidsmarkt. Ook de bedrijven in de glastuinbouw natuurlijk. Hoeveel hinder bedrijven hiervan hebben is per bedrijf en per regio verschillend. De krapte op de arbeidsmarkt is in ieder geval een thema waar bedrijven en HR niet meer omheen kunnen. Er wordt veel over geschreven. Mara Juckers, Adviseur Opleiding en Ontwikkeling volgt de ontwikkelingen op de voet.
Mara: “Als het thema arbeid nu nog niet als terugkerend thema in het directie overleg terugkomt, dan ben je hier rijkelijk laat mee. De huidige arbeidsmarkt vraagt om een andere manier van werven. Degene die zijn kandidaat het beste kent en deze goed weet te bereiken op de socials die heeft de meeste kans om de juiste mensen naar zijn bedrijf aan te trekken. De oorlog tussen Oekraïne en Rusland, de gasprijs zorgt ervoor dat niet alle bedrijven het gaan redden. De mensen die hier hun baan verliezen kunnen ook wel weer doorbemiddeld worden binnen de sector, als je goede arbeidsomstandigheden kunt aanbieden. Want anders ben je ze zo weer kwijt als sector.”
"De laatste ontwikkeling is dat bedrijven de standaardkwaliteit die afnemers gewend zijn in de toekomst misschien bij moeten stellen. Het is daarbij goed om te kijken naar het hele systeem rondom arbeidsvoorwaarden. Er is meer nodig dan alleen hogere lonen. Om mensen vast te kunnen houden is het bijvoorbeeld ook goed om ze de mogelijkheid te bieden om mantelzorg te verlenen. Bedrijven en sectoren concurreren tegen elkaar en vechten om goede arbeidskrachten. Het is belangrijk om daar als sector ook een antwoord op te hebben.”
Werknemers behouden
Mara: “En dan is er nog het belang van je nieuwe werknemers ook binnenhouden. Als het lastig is om nieuwe mensen te vinden, zorg dan dat degene die je al hebt in ieder geval blijven. We zien ook vaak dat het aantrekken van nieuwe werknemers nog wel lukt maar dat ze ook binnen 1-2 jaar weer weg zijn. Hoeveel geld gooi je dan weg? Je doet veel moeite bij de werving, het inwerken en vervolgens stromen ze zo via de achterdeur weer naar buiten. Vergeet ook de mensen die al langer voor je werken niet, want bij deze groep is het ook belangrijk om ze te binden en te boeien. Hier helpen wij bedrijven graag mee.”
Origineel werven
Goed personeel vinden gaat niet alleen over een wervende vacaturetekst schrijven. Het gaat om een goede werkgever zijn voor je werknemers. De reis van een nieuwe potentiële werknemer begint al voordat de vacaturetekst überhaupt is geschreven. Hoe praat jouw personeel over jou op verjaardagen? Hoe sta je bekend als werkgever in de regio? De werknemers bij jou in dienst zijn de ambassadeurs van jouw bedrijf, jouw visitekaartje. Veel bedrijven geven hun bestaande werknemers dan ook een beloning als ze een nieuwe werknemer aandragen. Lees meer tips over werven zonder vacatures te plaatsen.
Nico Kiep van Kiepflower is bijzonder actief op het gebied van arbeid. Nico: “Ik help de AOC hier in de regio met het bepalen van de lesinhoud, zodat deze aansluit bij waar bedrijven behoefte aan hebben. Zo blijft deze AOC een aantrekkelijke school voor scholieren. Ik sta open voor stagiaires en tijdens Kom in de Kas zet ik mijn deuren open voor iedereen die een kijkje wil nemen in de kas. Dit om een eerlijk beeld te geven van de sector en uiteindelijk misschien ook potentiële nieuwe werknemers aan te trekken.”
Professionaliseren HR
Mara: “Gelukkig zien we steeds vaker dat bedrijven meer doen dan alleen een goede vacature plaatsen. Ze beseffen dat het professionaliseren van de HR een must is en dat de employee journey (de werknemersreis) een grotere rol gaat spelen. En ook hier helpen we bedrijven bij.
Heb jij vragen op het gebied van succesvol werven? Ga naar onze toolbox voor werkgevers en vind daar alles over hoe je succesvol personeel kunt werven, inwerken en behouden voor deze mooie sector.