Ervaringsverhalen

Het visitekaartje van Nederland

Voor mij is de agrarische sector hét visitekaartje van Nederland naar de rest van de wereld. Waarom zou je daar geen onderdeel van uit willen maken?

Het is alweer een klein jaar geleden dat Jonne Versteeg zich bij Kasgroeit inschreef naar aanleiding van de vacature voor Sales Support Coördinator bij Duijvestijn Tomaten. Na een aantal gesprekken was er een klik en kon Jonne van start. Adviseur arbeidsmarkt Frank van Baarle, die de bemiddeling heeft begeleid, zocht Jonne op om te kijken hoe het werken in de glastuinbouwsector bevalt.

Resoluut opent Jonne de deuren van het Duijvestijn Tomaten Innovation Center. Alsof hij er al jaren rondloopt baant Jonne zich een weg naar de plek waar we ons gesprek zullen hebben: een prachtige vergaderzaal uitkijkend over de polder richting Rotterdam en aan de andere kant tomatenplanten zo ver het oog reikt. Het blijft een fascinerend en indrukwekkend gezicht. Er straalt zoveel efficiency vanaf. Mijn neusgaten vullen zich met de typische geur van een tomatenkas die ik nog ken uit mijn tijd toen ik zelf als scholier in de weekenden tomaten plukte.

Potentie

“Gaaf hé”, zegt Jonne met trots in zijn stem. “Hier vinden allerlei innovaties plaats”, vervolgt hij. “Binnen Duijvestijn Tomaten wordt constant gezocht naar manieren om dingen beter, slimmer, efficiënter en duurzamer te doen. We waren één van de eersten die met geothermie energie zijn gaan werken. Tijdens mijn eerste gesprek hier voelde en zag ik direct de enorme potentie.”

Voor Jonne was de glastuinbouwsector een onbekende wereld. “Een tomaat is rood en rond en de sector kwam op mij toch wat ‘boerig’ over. Nadat ik via het platform van Kasgroeit de vacature tegenkwam, bezocht ik de website van Duijvestijn Tomaten. Deze zag er strak uit en ik vond het heel interessant om te zien waar zij zich allemaal mee bezig hielden. Ik besloot te reageren.”

Flexibel en wendbaar

“Ik had toen niet kunnen bedenken dat ik vorige week te horen heb gekregen dat ik een vaste aanstelling krijg”, gaat Jonne verder. “Ik heb het enorm naar mijn zin hier. Mijn reguliere werk bestaat uit de verkoop van onze producten, contact onderhouden met klanten en partners en het begeleiden van orders. Tijdens mijn werk zit ik veel aan de telefoon. Daarnaast draai ik mee in allerlei projecten m.b.t. tot duurzaamheid en digitalisering. Ik ondersteun stagiaires en afgelopen week heb ik een hackathon voor derdejaarsstudenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam begeleid. Hiervoor heb ik een case bedacht die de studenten binnen 24 uur moesten oplossen. Erg leuk om te doen. Binnen Duijvestijn Tomaten krijgt je veel ruimte en eigen verantwoordelijkheid. Er wordt wel verwacht dat je hier zelf de eerste stap in zet. Wat ik echt heel bijzonder vind, is hoe flexibel en wendbaar we hier zijn. Ongeacht wat voor problemen zich voordoen, de tomaten gaan de deur uit.”

China

Voor Jonne is dit zijn eerste baan na de studie International Business – Trade Management Asia. “Een hele interessante studie, met een curriculum bestaande uit economische, maatschappelijke en sociale invalshoeken. Als onderdeel van mijn studie heb ik een jaar in China gewoond. Dat jaar heeft mij verder gevormd, waarbij ik deze ervaring meeneem in mijn dagelijkse praktijk.”

Blik op de sector

Ik vraag Jonne hoe hij nu naar de sector kijkt. “Wat ik opvallend vind, is dat wanneer ik bijvoorbeeld aan mijn omgeving vertel dat ik bij een tomatenkwekerij werk, je toch een beetje vragend wordt aangekeken. Alsof dat om verdere uitleg vraagt. Terwijl er vanuit China en andere delen van de wereld met heel veel respect naar Nederland wordt gekeken wanneer het om tuinbouw gaat. Er is zoveel kennis en de Nederlanders worden in het buitenland als eerste ingeschakeld wat betreft expertise. In Nederland zelf lijken we dit de normaalste zaak van de wereld te vinden”.

Ambities

Over zijn ambities voor de toekomst is Jonne duidelijk: “Mijn doel is om langere tijd bij een organisatie werkzaam te zijn en veel te leren. Deze kans krijg ik hier. De lijnen zijn kort en je ziet direct dat wat jij doet van waarde is voor de organisatie. Dat vind ik prettig. De wereldbevolking voorzien van duurzaam geproduceerd voedsel is een actueel thema en biedt veel kansen en uitdagingen voor een bedrijf zoals Duijvestijn Tomaten en dus ook voor mij”.

Visitekaartje

De bodem van mijn beker koffie is in het zicht en we zijn nu toch al een behoorlijke tijd met elkaar in gesprek. Ik vraag Jonne wat hij mensen die niet bekend zijn met de glastuinbouwsector mee wil geven. “Binnen mijn vriendengroep zijn er veel die nooit aan de glastuinbouw zullen denken als potentieel werkgever. Ik weet echter zeker dat het voor een aantal een match zou kunnen zijn. Voor mij is de agrarische sector hét visitekaartje van Nederland naar de rest van de wereld. Waarom zou je daar geen onderdeel van uit willen maken?”.  

Wanneer we teruglopen naar de locatie waar Jonne werkzaam is, schittert de zon aan een strakblauwe lucht. De zonnestralen weerkaatsen prachtig op Duijvestijn Next: de nieuwe locatie van Duijvestijn Tomaten. Voldaan trek ik de conclusie: we hebben er als sector weer een ambassadeur bij!

Dit artikel is geschreven door Frank van Baarle, Adviseur Arbeidsmarkt bij Kasgroeit.

Wil jij eens een kijkje nemen in de wereld van de glastuinbouw? Gewoon om eens te orienteren? Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Kasgroeit kan je helpen om te vinden wat bij je past en hebben vacatures voor je verzameld op de vacaturebank! Neem gerust contact met ons op!