Nieuws

Brancheopleiding Glastuinbouw

Brancheopleiding Glastuinbouw
2 november 2022

Er verandert veel in de glastuinbouw en ook nog eens in een snel tempo. Wil je die ontwikkelingen bijbenen als werknemer bij een glastuinbouwbedrijf, dan is het belangrijk om mee te groeien. Kasgroeit heeft in samenwerking met Inholland Academy de tweejarige Brancheopleiding Glastuinbouw ontwikkeld. Coach Sjoerd Nieboer hoopt dat nog meer tuinbouwondernemers de waarde van deze opleiding gaan inzien voor de ontwikkeling van hun werknemers.  

De Brancheopleiding Glastuinbouw is een uniek ontwikkeltraject waarbij deelnemers onder begeleiding van een persoonlijke leercoach hun eigen leerroute bepalen richting teelt of bedrijfsvoering. De opleiding is geschikt voor de instroom van nieuw talent maar vooral ook voor werknemers die al jaren actief zijn in de functie van Teeltspecialist, teamleider of bedrijfsleider of hiernaar willen doorgroeien.  

Twee jaar geleden begonnen de eerste deelnemers aan de Brancheopleiding Glastuinbouw. Die startende groep zit nu midden in de afronding van het laatste blok, zegt Sjoerd Nieboer met gepaste trots. Volgens Nieboer, die als coach bij de opleiding is betrokken, hebben de deelnemers een positieve ontwikkeling doorgemaakt waar zowel zijzelf als de bedrijven waar zij werken profijt van hebben. “Zo hebben twee werknemers van Smit Kwekerijen aan de Brancheopleiding meegedaan en daarmee echt impact gemaakt. In het laatste blok moeten de deelnemers een innovatie binnen hun eigen bedrijf doorvoeren en deze werknemers hebben gekozen voor een sociale innovatie, waarbij de hiërarchie in de organisatie werd omgedraaid. Vanuit themagroepen zijn tal van projecten opgestart. Hierdoor kregen werknemers de gelegenheid om bijvoorbeeld mee te praten over flexibele pauzes en werktijden. Heel indrukwekkend om te zien wat zij voor elkaar hebben gekregen”, aldus Nieboer. Toen de Brancheopleiding Glastuinbouw van start ging, hoopte Nieboer op dit soort resultaten. “Maar ik ben positief verrast over het hoge niveau van de deelnemers en de wijze waarop zij hun kennis toepassen binnen hun bedrijf. Dat is ook het mooie van deze opleiding: wij vertellen wel wát je moet leren, maar niet hóe je dat moet leren. Daar kunnen de deelnemers en de bedrijven waar zij werken op flexibele wijze zelf invulling aan geven. Zo heeft een andere deelnemer bijvoorbeeld gekozen voor een innovatie die inspeelt op de energiecrisis. Een heel ander thema, maar procesmatig op dezelfde manier aangevlogen.” Hoewel Nieboer enthousiast is over het opleidingstraject, valt de animo vanuit de glastuinbouw hem nog enigszins tegen. “Het kost nog steeds moeite om groepen te vormen, terwijl het ontwikkelen van werknemers zo belangrijk is. Zeker in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt. Dat betekent dat we de voordelen nog beter duidelijk moeten maken richting ondernemers, zodat we elkaar nog beter weten te vinden.” Volgens Nieboer is de tuinbouw een sector van doeners en aanpakkers. “Leren doe je van elkaar via studieclubs en is er een zekere terughoudendheid ten opzichte van opleiders. Daar ligt een kans om met elkaar een stap te maken.” 

Kijk naar kernwaardes 

Veel werkgevers zoeken nog extern naar de invulling van vacatures, terwijl er binnen de eigen organisatie vaak voldoende kwaliteit aanwezig is om door te groeien naar die functies. “Binnen je organisatie zou je kunnen kijken naar de kernwaarden die je werknemers nu al laten zien, welke voor de organisatie belangrijk zijn en waar ze zich in kunnen ontwikkelen”, zegt Nieboer. Heeft iemand plezier in zijn werk? Dan ligt daar wellicht een kans. Is iemand ondernemend? Dan ligt daar een kans. Is iemand innovatief en heeft iemand ideeën? Dan ligt ook daar misschien een kans. Op basis van die kernwaarden kun je óók bepalen of iemand de kans verdient om een opleiding te krijgen. Het mooie van de Brancheopleiding Glastuinbouw is vervolgens dat je in het begin een oriëntatiefase hebt waarin je kunt ontdekken wat je precies wilt leren en wat je uit het leertraject wilt halen. Werknemer en werkgever kunnen dit samen afstemmen.” 

Alles weten over de Brancheopleiding  

 

Dit artikel is geschreven en gepubliceerd door KAS magazine: