nieuws

Nieuws

Blog: Toppers

26 juli 2020

Nu we gewend zijn aan de social distance, kan ik gelukkig ook weer op bedrijfsbezoek. De afgelopen periode ben ik bij een aantal topondernemers, met prachtige bedrijven, geweest. Dat geeft energie.

Enkele bedrijven waren voor mij zeer verrassend. Met name de op het eerste oog wat kleinschalige, niet geheel high-tech bedrijven. Al pratende kwam ik erachter dat deze ondernemer in een nichemarkt onderneemt en daar meer dan een goede boterham mee verdient. Hoe prachtig is het om dan ook nog te horen: ”Ik heb de schaapjes op het droge en wil mijn succesvolle bedrijf graag overdragen aan de volgende generatie”. Dit soort bedrijven kom ik vooral in de sierteelt tegen. Deze ondernemers verdienen met een 3ha waarschijnlijk meer dan iemand met 15 ha. 

Wat maakt deze ondernemers nu onderscheiden?

  1. Kostprijs Kostprijs is niet de belangrijkste drijfveer 
    Bij alle keuzes die zij maken stellen ze de consument centraal en niet de kostprijs.
  2. Reflecteren Zij nemen de tijd om te reflecteren of vragen hierbij hulp 
    We doen veel in de waan van de dag, doordat we altijd maar druk zijn. We voeren ons werk uit zoals we het altijd hebben gedaan. Hierdoor nemen we zelden tijd om te reflecteren; waar gaat de organisatie heen, klopt het nog wel wat je aan het doen bent? Sta je er bijvoorbeeld wel eens bij stil waarom je het bedrijf op een bepaalde manier georganiseerd hebt? Is het een bewuste keuze dat je met (veel) flexwerkers werkt of werk je bewust met (veel) scholieren?
  3. Risicospreiding Zij spreiden risico’s of schatten deze goed in 
    Als op dit moment de horeca je enige afzetmarkt is, heb je als ondernemer een probleem. Sommige van deze ondernemers hebben de risico’s gespreid en kiezen bewust voor meerdere sierteeltproducten gedurende het jaar.
  4. Groei mindset Ze hebben groei mindset
    Er zijn twee type mindsets; de vaste mindset en de groeimindset. Mensen die meer een vaste mindset hebben, die zijn van mening dat onze capaciteiten vast staan. De mensen met een zogenaamde groeimindset, zijn er van overtuigd dat we onze capaciteiten kunnen blijven ontwikkelen. Zo kan je sturen op je eigen ontwikkeling. Dit is misschien wel de belangrijkste voor deze ondernemers. Ze weten goed wat hun talenten zijn en investeren regelmatig in hun eigen ontwikkeling. Vaak zie ik bij deze ondernemers dat dit ook effect heeft op de ontwikkeling van de medewerkers. 

Boeien en binden

Voor mij, als adviseur Opleiding & Ontwikkeling, zijn de gesprekken met ondernemers met meer een ‘vaste mindset’ altijd een uitdaging. Veelal is er ‘van alles mis met het personeel’, maar kijken ze wel kritisch naar zich zelf? Bij dit soort gespreken zet ik hulpmiddelen in zoals de boeien en bindenscan. Dat levert vaak mooie gesprekken op en je brengt iets opgang in de mindset van de ondernemer.


Wil je ook een gesprek met Kasgroeit over je ondernemerschap binnen de organisatie? Wij komen graag bij je langs of maak een online afspraak via ‘Teams’. 

Anneke Postma schreef deze blog voor Floranews. Heb je vragen over onderwerpen zoals deze of iets anders op het gebied van opleiden en ontwikkelen? 

Neem contact met ons op!