Employer branding
Hoe je jezelf als werkgever positioneert speelt een grote rol bij het aantrekken en vasthouden van talent voor je organisatie. We noemen dit Employer Branding!
Steeds meer organisaties hebben moeite met het vinden van nieuw talent. Werkzoekenden willen weten wat het betekent om bij jouw bedrijf te werken en baseren hier hun keuze op om te solliciteren of een baan te accepteren. Hoe kun je zorgen voor een positieve Employer Branding?
6 tips om hiermee aan de slag te gaan
1. Bepaal jouw identiteit
Allereerst is het belangrijk om vast te stellen wat jullie identiteit is. Deze informatie is noodzakelijk om ‘het verhaal’ te vertellen. Vind je het lastig om te bepalen wat jullie identiteit is? Betrek je werknemers hierbij door bijvoorbeeld een onderzoek of vragenlijst. Op deze manier krijg je de informatie zoals deze wordt beleefd in de organisatie. Het is belangrijk om het eerlijke verhaal te vertellen waar jouw werknemers een sleutelpositie in zijn.
2. Wees onderscheidend
Werkzoekenden hebben ruime keuze om hun ideale werkgever te vinden. Waarom zouden zij voor jouw organisatie moeten kiezen? Wat maakt jouw organisatie anders dan de rest? Kijk bijvoorbeeld naar je concurrenten. Waar kun je je van hen onderscheiden? Denk aan carrièremogelijkheden, sfeer/cultuur of arbeidsvoorwaarden.
3. Ambassadeurs
Maak ambassadeurs van de werknemers in jouw organisatie! Een goede reputatie als werkgever is natuurlijk afkomstig van je werknemers. Maak je werknemers dus ambassadeur van je organisatie. Laat hun verhalen tot leven komen. Hoe is het om voor jouw bedrijf te werken? Wie ben je en wat is je passie? Laat deze authentieke verhalen de wereld intrekken. Doordat het persoonlijke verhalen zijn wekken deze vertrouwen en spreken tot verbeelding.
4. Werken-bij
Een eigen werken-bij website of pagina is het hart van je Employer Branding. Op deze webpagina laat je zien wat het inhoudt om bij jullie te werken. Hier komt bovenstaande informatie samen. Op deze website zien werkzoekenden alle openstaande vacatures en moet hij een positief gevoel overhouden aan jullie organisatie.
5. Externe communicatie
De volgende stap is jouw verhaal vertellen aan de buitenwereld. Hier kun je verschillende vormen voor gebruiken. Wat dacht je van een bedrijfsfilm? Blogs die door medewerkers zijn geschreven op jullie 'werken-bij' website? Vergeet de waarde van sociale media niet en de nieuwsbrieven die jullie maken.
6. Meten is weten
Bij Employer Branding gaat het niet alleen om de buitenwereld maar juist ook wat jouw huidige werknemers ervaren. Als deze immers niet tevreden zijn, hoe kan er dan een positief beeld worden afgegeven aan de buitenwereld? Werken aan de sfeer en cultuur is net zo belangrijk als de externe communicatie. Het uitvoeren van een (jaarlijks) werknemerstevredenheidonderzoek is een mooi vertrekpunt en geeft handvatten om je als aantrekkelijker werkgever te blijven ontwikkelen.