Bedrijfsbezoek

De krantenkoppen liegen er niet om. ''Grote krapte op de arbeidsmarkt'' en "Groot tekort aan jongeren met een MBO opleiding''. Ook in de glastuinbouw is de wereld in korte tijd veranderd. Op dit moment zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Dat betekend dat we er met z'n alle voor moeten zorgen dat we mensen naar onze sector toe krijgen. Maar hoe inspirerend zijn we en wat laten we zien?

 

Bedrijfsbezoeken zijn voor het Voorgezet onderwijs, MBO en HBO studenten een goed middel om kennis te maken met de bedrijven in de sector en de verschillende beroepen, kansen en mogelijkheden! Maar hoe pak je zo'n bedrijfsbezoek aan? Je wilt de studenten namelijk wel een zo'n realistisch beeld van de sector laten zien. Met alleen een algemene bedrijfspresentatie, die u bijvoorbeeld ook aan uw klanten laat zien, en een rondleiding komt u er niet.

 

Een bedrijfsbezoek vraag om een gedegen voorbereiding. Hieronder wat tips:

  1. Bespreek van te voren met de docent wat het doel van het bedrijfsbezoek is.
  2. Laat de veelzijdigheid van het werk en de diverse functies zien.
  3. Bereid een presentatie voor, met beeld/video materiaal.
    * Niet te lang (max. 10-15 minuten), anders verlies je de aandacht
    * Maak het interactief, dus niet alleen zenden
    * Laat bijvoorbeeld ook medewerkers iets vertellen over hun werk op het bedrijf.
  4. Rondleiding door het bedrijf:
    * Laat het hele productieproces zien
    * Maak een rondje langs de diverse afdelingen
    * Laat bijvoorbeeld ook een medewerker vertellen wat hij op het moment aan het doen is
    * Voeg, indien mogelijk, een doe-activiteit toe:
    - Deensekarren bouwen
    - Stoksteken
    - Oppotten
    - Sorteren
    - Smaaktest

Het aller belangrijkste is dat u uw verhaal aanpast op het niveau van de studenten, daarom is een juiste afstemming met de betreffende docent vooraf erg belangrijk.

 

Bent u bereid om uw deuren te open voor het onderwijs / gemotiveerde studenten en wilt u samen met ons een mooi programma opstellen?

Neem dan contact op met de Stagestimulator en dat stellen we samen een leuk programma op.

CONTACT

 

 

Het project Stagestimulator is een initiatief van LTO Glaskracht Nederland

Nieuws

Slimme mensen, slimme bedrijven
Slimme mensen, slimme bedrijven
14-11-2018
Bedrijven worden voortdurend uitgedaagd door de markt om te voldoen aan de vraag naar meer en duurzaam geproduceerde producten. Traditioneel loopt de Nederlandse tuinbouw voorop in deze ontwikkeling.

Recente tweets