•  
  • Home
  • |
  • Nieuws
  • |
  • Weblog van Anneke Postma: Dominante leiders, hoe kom je er vanaf?

Weblog van Anneke Postma: Dominante leiders, hoe kom je er vanaf?

Weblog van Anneke Postma: Dominante leiders, hoe kom je er vanaf?

Tijdens een bijeenkomst vroeg Ben Tiggelaar: wie heeft er een goede leidinggevende? Er staken maar weinig de hand op. Als werknemer heb je altijd wel een mening over je leidinggevende. Zo was ik afgelopen zaterdag op een ‘Abrahamfeestje’ waar ‘werk’ een veel voorkomend gespreksonderwerp was. Mensen vragen mij wel eens om advies en een goede bekende vroeg aan mij: hoe kom ik af van mijn dominante manager?

 

Dat is niet eenvoudig. Dominante managers worden nog al eens gezien als krachtige managers. Ze weten voor hun organisatie goede resultaten te realiseren maar zijn het goede leiders? Bij dominant leiderschap spreken we eerder over ‘directief leiderschap’. De stijl van: ‘Zo gaan we het doen en nu aan de slag!’ Iemand die echt de baas is, iemand die zorgt dat zijn (heel soms: haar) lijn gevolgd wordt en zich niet laat remmen door gevoeligheden op de werkvloer. Het directieve leiderschap kunnen we het beter ‘actiegericht’ noemen. Hierbij staan de resultaten voorop, en dat heeft vooral zin bij bedrijven waar de nood aan de man is.

 

Wat mijn kennis graag wilde is een leider die zijn behoefte aanvoelt. Maar wel iemand met een duidelijke visie. Mijn vraag was dan ook; Heb je hem verteld hoe je graag wil worden aangestuurd en wat je verwacht van een leidinggevende? Zijn antwoord was: “nee want hij luistert toch niet”. Reflectie (iemand een spiegel voorhouden) en feedback is één van de krachtigste middelen om gedrag te kunnen veranderen mits je het op de goeie manier doet. Met goede feedback bevorder je gewenst gedrag. Dit vraagt wel enige lef. Hiervoor geldt een ezelsbruggetje: die van de 4 G’s.

  1. Gedrag
    Beschrijf het gedrag van de ander op objectieve manier.
     
  2. Gevoel
    De derde G staat voor gevoel. Welk gevoel roept het gedrag van je leidinggevende bij jou op?
     
  3. Gevolg van gedrag
    Na het benoemen van het gedrag in stap 1, laat je de persoon weten wat het gevolg daarvan is, welke indruk je daarbij krijgt.
     
  4. Gewenst gedrag
    Tijdens de vierde stap geef je aan welk gedrag gewenst is, zonder stil te staan bij het ongewenste gedrag: “Ik vind het belangrijk dat we op één lijn zetten.

 

Tip: oefen eerst wel met een bekende. Ik heb het zelf een keer gedaan en mijn leidinggevende was destijds blij met de feedback. Hij was niet gelukkig in de functie van leidinggevende.

Wil je zelf geen directieve leider zijn. Geef je dan op voor  onze bijeenkomst: Leiding geven in de 21ste eeuw.

 

Anneke Postma, opleidingsmanager Kas groeit, a.postma@kasgroeit.nl

 

Bron: Floranews

Recente tweets