•  
  • Home
  • |
  • Nieuws
  • |
  • Stop met functionerings- en beoordelingsgesprekken maar niet met praten

Stop met functionerings- en beoordelingsgesprekken maar niet met praten

Stop met functionerings- en beoordelingsgesprekken maar niet met praten

Door de krapte op de arbeidsmarkt  is de ‘War on talent’ begonnen. Op allerlei manieren worden sollicitanten naar vacatures getrokken. Sommigen gaan heel ver, zoals het overnemen van de studieschuld. Kortom: nieuw personeel aantrekken kost op dit moment geld!

 

De vraag is dan ook: hoe ga je om met je bestaande personeel? Heb je het over arbeiders, werknemers, medewerkers, of noem je ze zelfs samenwerkers? Op dit moment draait het om betrokkenheid. Werkgevers die hun medewerkers zien als productiemiddel en kostenpost, hebben het heel moeilijk.

 

Maar hoe creëer je betrokkenheid? Eigenlijk is dat heel simpel, door samen ‘het gesprek’ aan te gaan. En dan echt met de billen bloot. Met een jaarlijks functionerings- en beoordelingsgesprek creëer je geen betrokkenheid bij de medewerkers. Veel medewerkers beschouwen een beoordelingsgesprek als een veroordelingsgesprek. In een jaarlijks functioneringsgesprek worden vaak afspraken gemaakt die iedereen na een maand weer is vergeten. Veel medewerkers hebben ook een hekel aan deze gesprekken.

 

Veel belangrijker is ‘het echte gesprek’ aan te gaan. En dan niet één keer per jaar, maar maandelijks of zelfs wekelijks. Het moet iets natuurlijks worden. Wil je het een naam geven? Noem het een ontwikkelgesprek of …

 

De leidinggevende zal mensen moeten leren beschouwen als de motor van het bedrijf, die organisaties beter kan maken. Dan lukt alleen door je te verdiepen in de mensen en er tijd voor te maken. Hoe doe je dat? Het ui-model van Korthagen kan je hierbij helpen. Hiervoor zijn meerdere gesprekken nodig. Wil je hierover meer weten? Neem gerust contact met mij op. A.postma@kasgroeit.nl.


Bron:  Ui-model van Korthagen (2012)

Recente tweets