•  
  • Home
  • |
  • Nieuws
  • |
  • 'Mijn werknemers willen niet leren'

'Mijn werknemers willen niet leren'

'Mijn werknemers willen niet leren'

Een opmerking die we regelmatig te horen krijgen en hij is te begrijpen. Als uw werknemers tevreden zijn over hun huidige situatie en hun huidige positie helemaal prima vinden, waarom zou je dan aan je persoonlijke ontwikkeling moeten werken? Zij hebben er namelijk het volste vertrouwen in dat hun werk zo blijft zoals het is. Zij hebben dan ook niet snel de motivatie om iets nieuws te leren.

 

Zonder pijn en verlangen geen verandering
Vaak als de noodzaak er is, is men bereid mee te veranderen. Die noodzaak moet eerst wel duidelijk worden. U als werkgever speelt hierin een belangrijke rol. Als een werkgever duidelijk communiceert waar hij/zij met zijn bedrijf naar toe wil en voor de komende jaren de ontwikkelingen schets (markt- en arbeidsontwikkelingen), dan biedt je duidelijkheid. Medewerkers weten dan waar ze aan toe zijn en kunnen beter anticiperen op veranderingen. Geef een tijdspad aan zodat mensen wel de gelegenheid hebben mee te kunnen veranderen. Biedt mogelijkheden maar laat ze zelf het initiatief nemen. De gedreven mensen zullen het voortouw nemen, de achterblijvers krijgen door dat ze achter blijven.

 

Grow or go
Een andere mogelijkheid is het ‘Grow or go’ concept. Veel managers/directeuren zullen dit herkennen maar in de praktijk niet snel nastreven. Je gaat het leren verplicht stellen. Het is gezond dat mensen in beweging blijven en plezier aan het werk blijven beleven. ‘Grow or go’ is een methode die veel angst kan oproepen waardoor medewerkers juist zeer defensief of negatief worden. Het is waardevoller om stil te staan bij de vraag waar de passie van de werknemer ligt en zorgen dat dit latente verlangen meer aandacht krijgt. Een gezonde leercultuur en betrokkenheid bij de werknemers draagt bij om mensen aan het leren te krijgen. Bijvoorbeeld het regelmatig bespreken van het persoonlijk ontwikkel plan (POP) kan daarbij zeer functioneel zijn. Werknemers voelen zich dan ook minder snel overvallen.

 

De opmerking zou dan ook beter kunnen worden gesteld in de vorm van een vraag: Hoe versterk ik de leercultuur binnen mijn bedrijf?

 

Behoefte aan meer informatie, neem contact via info@kasgroeit.nl.

Recente tweets