•  
  • Home
  • |
  • Nieuws
  • |
  • Kasgroeit aan het woord bij Gezond Beleid

Kasgroeit aan het woord bij Gezond Beleid

Kasgroeit aan het woord bij Gezond Beleid

Op donderdag 27 september was Kasgroeit uitgenodigd als spreker bij Gezond beleid, een netwerk van enthousiaste P&O-ers binnen de agrarische (met name glastuinbouw) sector, die kennis uitwisselen over P&O-zaken. Het thema van de middag was creativiteit in het wervingsproces. 

 

Het werven van talent is namelijk nog best een uitdaging. Goed personeel is moeilijk te vinden, er zijn veel vacatures die een langere tijd open staan en er is sprake van vergrijzing. Vooral het aantrekken van jong talent is moeilijk. Hoe zorg je er (met de nodige creativiteit) voor dat je toch de juiste mensen duurzaam aan je bedrijf kunt binden?

 

Adviseur Arbeidsmarkt Marjolein van Dam van Kasgroeit bracht aan de hand van goede praktijkvoorbeelden en stellingen de discussie op gang over het proces van werving en selectie, van de beleving van de kandidaat tot het werkgeversimago. Het imago van je bedrijf en jou als werkgever wordt gevormd door je online presentatie maar vooral ook door wat er over jou wordt verteld, de zogenoemde mond op mondreclame. Aantrekkelijk werkgever zijn is dus cruciaal: (voormalige) medewerkers en hun netwerk zijn je beste ambassadeurs. Een positief werkgeversimago is een eerste vertrekpunt om talent aan te kunnen trekken.

 

De Adviseurs Arbeidsmarkt van Kasgroeit hebben goed zicht op de vacatures binnen de glastuinbouw en hebben dagelijks contact met kandidaten. Vanuit die expertise biedt Kasgroeit naast een vacaturebank en CV database (via het voormalig Mobiliteitscentrum Glastuinbouw) steeds vaker workshops aan die gericht zijn op het professionaliseren van de HR functie en goed werkgeverschap. Daarnaast zijn we gericht op het versterken van contacten tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. 

 

'Eigenlijk begint de indruk van jouw bedrijf al bij de indruk die je achterlaat op een sollicitant. Het is van belang om jouw sollicitant een positieve ervaring van je bedrijf te geven, tijdens het hele sollicitatietraject.'

Dit begint al met het solliciteren zo makkelijk mogelijk maken, helder en regelmatig communiceren (verwachtingsmanagement), maar ook een zorgvuldige afwijzing met feedback te sturen als iemand wordt afgewezen. Ook afgewezen sollicitanten kunnen hun ervaringen delen binnen hun netwerk.

 

Het was een middag vol inspiratie en uitwisselingen, waarvoor dank aan Gezond Beleid voor de uitnodiging en prettige samenwerking.


Wil je ook advies van onze Adviseurs Arbeidsmarkt? Neem gewoon eens contact met ons op!

Recente tweets