Diep wegsnijden

Diep wegsnijden

Voor Goedemorgen schreef Frank van Baarle, Adviseur arbeidsmarkt bij Kasgroeit, een blog met de titel:  'Diep wegsnijden' over kreten die mijlenver liggen van 'employer branding' en 'onboarding'.

"Als ik nieuwe Polen krijg beginnen ze hier, na twee uur zitten ze hier, en na vier uur zitten ze hier. Ik leg ze het dan een nog een tweede keer uit, bij de derde keer word ik pissig, en na de vierde keer moeten ze oprotten". Bouvardiakweker Jaap legt in het populaire tv-programma 'Boer zoekt vrouw' geduldig aan zijn drie logeervrouwen uit hoe er geoogst moet worden. Als één van de dames grappend reageert dat zij dan ook moeten oprotten zegt Jaap: "Nee, nee, nee… met jullie heb ik geduld".

'Nieuwe Polen' en 'oprotten'. Deze kreten liggen mijlenver van trends als 'employer branding' en 'onboarding'. Bij employer branding draait het allemaal om jouw reputatie als werkgever. In de huidige arbeidsmarkt is het essentieel om te bouwen aan een sterk werkgeversmerk. Niet alleen om mensen aan te trekken, maar ook om mensen te behouden. Onboarding kan gezien worden als een nieuwe manier om nieuwe medewerkers snel wegwijs te maken binnen je organisatie. Dit gaat verder dan een eenvoudige kennismaking met de werkplek en begint al voor de eerste werkdag.


Alles draait om een warm welkom zodat mensen zich snel thuis en betrokken voelen. Er is duidelijk iets mis gegaan bij het onboarden van de 'nieuwe Polen' binnen de kwekerij van Jaap. Als ik hier wat huis-tuin-en-keuken-psychologie op los laat, vind ik het boeiend waarom de ‘nieuwe Polen’ na twee uur niet meer diep wegsnijden. Laten we eerlijk zijn; diep wegsnijden is toch geen hele ingewikkelde handeling? Uit mijn tijd als rozenknipper weet ik nog dat je op het oogje moet knippen zodat er weer nieuwe scheuten kunnen ontstaan. Zouden de 'nieuwe Polen' van Jaap ook weten wat de achterliggende gedachte is van het diep wegknippen, vraag ik mij af? Mijn creatieve brein begint op toeren te raken en ik stel mij zo voor hoe het onboarden van de 'nieuwe Polen' bij Jaap wellicht beter had kunnen gaan om het 'oprotten' na vier uur te voorkomen. Jaap is immers gewend om zichzelf te presenteren op camera. Jaap maakte een korte introductiefilm voor nieuwe flexkrachten. Hij vertelt hierin over het bedrijf, de geschiedenis, de cultuur, en gedragsregels binnen het bedrijf. Tevens geeft hij een instructie over hoe het oogsten in zijn werk gaat en wat het belang van diep wegsnijden is. Iedereen, zelfs 'nieuwe Polen', wil namelijk betekenisvol werk doen. Als je de zin van iets niet begrijpt kun je er ook nooit betrokken bij raken. De flexkrachten krijgen de film voor de eerste werkdag toegestuurd. Na afloop van de film maakt de flexkracht een test om te toetsen of alles uit de instructiefilm aangekomen is. De flexkrachten komen hierdoor met meer vertrouwen en betrokkenheid naar het bedrijf toe, en zijn daardoor sneller effectief.


Ik denk overigens niet dat Jaap het zo rot bedoelde als dat het eruit kwam….

 

Recente tweets