•  
  • Home
  • |
  • Nieuws
  • |
  • Blog Jolanda Rosloot: De gelukkige medewerker

Blog Jolanda Rosloot: De gelukkige medewerker

Blog Jolanda Rosloot: De gelukkige medewerker

Een webblog van Jolanda Rosloot, Opleidingsmanager van Kas groeit, exclusief geschreven voor GoedemorgenSierteelt.

 

Streven naar gelukkige medewerkers is dé trend van dit moment in HR-land. Dat dit een trend is heeft natuurlijk een nauw verband met de krapte op de arbeidsmarkt en de behoefte om medewerkers te boeien en daardoor te binden aan het bedrijf. Maar wat levert het op als een medewerker gelukkig is? Hoeveel invloed heb je op het geluksgevoel van je medewerkers? Hoe krijg je het voor elkaar dat je medewerkers gelukkig zijn? Hier wilde ik wel een antwoord op weten dus tijd om op onderzoek uit te gaan.


Als je gaat googelen op “gelukkige medewerker” kom je allerhande bedrijven tegen die aangeven dat gelukkige medewerkers productiever zijn, dat klanttevredenheid begint bij gelukkige medewerkers en dat gelukkige medewerkers floreren. Dat zijn allemaal mooie stellingen waar wel een kern van waarheid in lijkt te zitten. Tenminste als ik naar mijzelf kijk, want als ik gelukkig ben gaat het allemaal net even makkelijker, soepeler en ben ik ook productiever. Aan gelukkige medewerkers zitten dus een hoop voordelen.

Maar ja, wat kun je dan doen om het geluksgevoel positief te beïnvloeden? In verschillende onderzoeken kom ik tegen dat je als bedrijf het geluksgevoel van medewerkers maar op beperkte schaal kan beïnvloeden. Toch wil dat niet zeggen dat je je er dan maar niet mee bezig moet houden, want je kan het geluk van medewerkers wel bevorderen.

In mijn onderzoekje kwam ik een aantal basisvoorwaarden tegen die belangrijk zijn voor dat geluksgevoel.Als eerste werden genoemd veiligheid en beloning. Dus een dak boven je hoofd en voldoende voedsel voor jezelf en je gezin. Autonomie wordt als tweede genoemd, mensen willen graag zelf keuzes kunnen maken, dit hoeft niet continue, maar toch wil iedereen een bepaalde mate van keuzevrijheid. Ook kwam naar voren dat het belangrijk is dat medewerkers de kans hebben om te groeien in hun werk en dat ze in hun werk kunnen leren en fouten mogen maken. Daarnaast willen mensen zich graag verbonden voelen en geïnspireerd worden door de omgeving, collega’s en leidinggevenden.

Mooie basisvoorwaarden maar hoe breng je dit in de praktijk? Ik denk dat het belangrijkste is dat je in gesprek gaat met medewerkers en samen bekijkt wat je eraan kan doen om het geluksgevoel te bevorderen. De ene medewerker vindt de maandelijkse borrel belangrijk om zich meer verbonden te voelen, de ander wil graag een opleiding volgen om te kunnen groeien en de volgende wil graag meer ruimte om eigen keuzes te maken. Een standaardoplossing is dan ook niet te geven. Kijk per medewerker wat nodig is. 

Recente tweets