•  
  • Home
  • |
  • Nieuws
  • |
  • Blog Jolanda Rosloot: 'Boeien en binden van medewerkers'

Blog Jolanda Rosloot: 'Boeien en binden van medewerkers'

Blog Jolanda Rosloot: 'Boeien en binden van medewerkers'

Vacatures worden steeds lastiger in te vullen in Nederland. Dit geldt ook zeker in de tuinbouw. Het aantal vacatures stijgt en de werkloosheidcijfers dalen. Vergeleken met vorig jaar zijn er nu ongeveer 80.000 mensen minder werkloos. Waar haal je dan nieuwe medewerkers vandaan? Wat moet je bieden om ervoor te zorgen dat medewerkers blijven? Een vraag die steeds nijpender wordt ook in de tuinbouw. Zet je in op een hoog salaris, goede arbeidsvoorwaarden of zijn er misschien andere voorwaarden die een medewerker veel belangrijker vindt.

 

Om een antwoord te krijgen op deze vragen hebben we bij Kas groeit de afgelopen tijd negen studenten van Lentiz en Inholland geïnterviewd. De vraag was wat zij boeiend vinden aan de tuinbouw en hoe een werkgever ze kan binden aan zijn bedrijf. Het interviewen van deze toekomstige professionals voor de tuinbouw gaf mij in ieder geval nieuwe inzichten die ik graag met jullie wil delen. Zoals het interview met Tom die aangaf dat salaris voor hem niet de belangrijkste drijfveer is in een baan. Tom wil graag werken bij een bedrijf die weten wat ze de komende 10 jaar willen doen en hoe ze dit gaan aanpakken. Voor Jimco is belangrijk in zijn keuze voor de tuinbouw, de manier hoe een tuinbouwbedrijf georganiseerd is. Hij houdt ervan om veel verschillende werkzaamheden uit te voeren. Dat geen één dag hetzelfde is daar wordt hij enthousiast van.

 

Dat banen voor het oprapen liggen in de tuinbouw dat was ook een belangrijke motivator voor een aantal studenten om te beginnen aan een opleiding in de tuinbouw. Vaak kwam naar voren dat de studenten willen laten zien aan de omgeving hoe innovatief de tuinbouw is. Of zoals Sanne het verwoorde: “Ik denk dat veel studenten onderschatten wat er allemaal mogelijk is in de tuinbouw en dat er heel veel mogelijkheden zijn om een gave baan te scoren”. De studenten doen hierbij dan ook een oproep aan de bedrijven in de tuinbouw om vooral aan de buitenwereld te laten zien waar zij mee bezig zijn en wat er allemaal mogelijk is. Dus: “Tuinbouw laat nog meer zien hoe innovatief en uitdagend de sector is!”

 

Voor mij was dit een leuk en leerzaam project om uit te voeren. Naast het interviewen, editen van filmpjes, weer een hoop geleerd over hoe je deze aanstormende generatie kunt boeien en binden aan je bedrijf. Ben je ook nieuwsgierig naar het resultaat je kunt de filmpjes vinden op de website van Kas Groeit.

Recente tweets