•  
  • Home
  • |
  • Nieuws
  • |
  • Blog Anneke Postma: Is uw bedrijfsrondleiding inspirerend?

Blog Anneke Postma: Is uw bedrijfsrondleiding inspirerend?

Blog Anneke Postma: Is uw bedrijfsrondleiding inspirerend?

Een webblog van Anneke Postma, Opleidingsmanager van Kas groeit, exclusief geschreven voor Floranews.

De krantenkoppen liegen er niet om. “Grote krapte op de arbeidsmarkt” en “Groot tekort aan jongeren met een  MBO opleiding”. Ook in de glastuinbouw is de wereld in korte tijd veranderd. Op dit moment heeft het Mobiliteitscentrum Glastuinbouw meer vacatures dan ingeschreven werkzoekenden. Dat betekent dat u en ik, wij met zijn allen er werk van moeten maken om mensen naar onze sector toe te krijgen. Maar hoe inspirerend zijn wij en wat laten we zien?

 

Onlangs was ik deelnemer bij een bijeenkomst van LTO Nederland en het UWV op een glastuinbouwbedrijf. Aanwezig waren afgevaardigden uit diverse agrarische sectoren en de regiocoördinatoren en arbeidsmarktadviseurs van het UWV. We startten met korte, zeer inspirerende pitches en filmpjes van ondernemers uit diverse Agrarische sectoren. De boodschap was duidelijk: we hebben medewerkers nodig op alle niveaus maar vooral ook steeds hoger gekwalificeerd personeel. Dit hoeven niet alleen mensen te zijn met groene vingers. Er zijn baankansen in de logistiek, arbeid, teelt en techniek en we hebben een marktconform arbeidsvoorwaardenpakket.  Bij de UWV deelnemers ging een luikje open en ze raakten enthousiast. Zij dachten bij werken in de tuinbouw vooral aan laaggeschoold personeel, laagbetaalde banen en aan werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. Van dit beeld komen we moeilijk af.

 

Vervolgens gingen we de werkvloer op en kregen we een rondleiding, daar ging het in mijn ogen mis. Het beeld wat werd geschetst tijdens de pitches werd niet bevestigd tijdens de rondleiding. En helaas, bij mensen blijft ‘beeld’ vaak het beste hangen. We waren aanwezig bij een groot potplantenbedrijf met een indrukwekkende teeltoppervlakte, met interessante oppotmachines, logistieke systemen, etc.; aan de uitstraling van het bedrijf lag het niet. Alleen de ‘zichtbare’ werknemers waren de mensen achter de machines.  We zagen hoe ze aan het ‘verspenen’ en  ‘oppotten’ waren. Een normaal beeld in de Nederlandse glastuinbouw. Alleen het werk van het andere grote deel van het personeel was onzichtbaar. Zij zitten steeds vaker op kantoor. Door de vragen die gesteld werden door de UWV-ers merkte ik dat hun beeld weer werd bevestigd. De tuinbouw is er voor laag geschoold personeel. Een gemiste kans.

 

Mijn advies is dan ook: bij bedrijfsbezoeken van zowel scholieren of werkzoekenden, denk vooraf goed na wat je wil laten zien en wat je verhaal is, zodat de deelnemers niet met een éénzijdig beeld naar huis gaan. En daardoor juist minder enthousiast raken over de sector. Probeer vooral uit het perspectief van de gast te denken. Hoe gaat hij/zij het bedrijfsbezoek ervaren?

 

Anneke Postma, Opleidingsmanager Kas groeit

Recente tweets