Workshop: Leren op de werkvloer: Wat activeert medewerkers?

 

Op donderdag 18 oktober in Zoetermeer en vrijdag 2 november in regio brabant/limburg organiseerde Kasgroeit de workshop 'Leren op de werkvloer: Wat activeert medewerkers?' waar leidinggevenden aan de slag gingen met de eerste stappen richting een betere leercultuur in hun bedrijf. 

 

Leren is een continu proces dat niet stopt na het afronden van een vakopleiding. Als we het over leren hebben denken we snel aan naar school gaan of het volgen van een cursus. Maar het is het werk zelf dat het meest kan leiden tot leren. Wil jij samen met jouw collega’s een leercultuur stimuleren? Onderzoek dan vooral wat je kan doen in de contactmomenten met je collega’s. Mensen leren door dingen te doen die ze nog niet eerder deden: Bijvoorbeeld door het doen van nieuwe taken en het oplossen van problemen. De werkplek is juist een uitstekende leerplek zonder daar heel veel extra moeite voor te doen. Bijkomend voordeel: de kosten zijn nihil.

 

Als ‘leidinggevende’ speel je hierin een cruciale rol. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers verantwoordelijkheid nemen? Welke omgevingsfactoren spelen hierbij een belangrijke rol? Hoe bevorder je een leergierige sfeer? Wat is jouw eigen rol? 

 

Tijdens de workshop werd in gegaan op de leerdriehoek: de inhoud, de vorm en het gedrag. Vaak ligt de focus op de inhoud terwijl je mensen juist vooral moet aanspreken op vorm en gedrag. Alleen voorbeeldgedrag werkt niet altijd goed want dan neem je bij de medewerkers juist het initiatief weg.

 

Het tweede gedeelte van de workshop ging over hoe je er voor zorgt dat medewerkers meer verantwoordelijkheid nemen. Er werd geoefend met voorbeelden. Wanneer ben je meer sturend, begeleidend of dienend? Er ontstond een interessante discussie: 'hoe veel ruimte geef je om fouten te maken?' Er werd tijdens de workshop vooral van elkaar geleerd.

Deelnemer:'Ik leer nu veel dingen die ik gelijk kan toepassen'

 

Ook werd er uitgebreid ingegaan over de ‘klagers’ binnen een bedrijf. Zij zorgen vaak voor een negatieve cultuur. Klagen komt vaak voort uit onzekerheid. Op zoek gaan naar de kern van het probleem kan helpen. Dan kun je er iets aan doen. Een andere oplossing is ‘klagers’ geen aandacht geven. Dan houdt het vanzelf op.

 

Geconcludeerd kan worden dat de deelnemers met enthousiasme naar huis gingen en graag een vervolg zien op de workshop. Anouk en Mirthe van 2KnowHow gaven zeer bruikbare tips. En eindigde met een opdracht: 'Wat ga je morgen anders doen?'

 

Deelnemer: 'Ik geef vooral ruimte en verantwoordelijkheid aan medewerkers in de minder drukke periode. Aan het einde van het paprikaseizoen. Deze periode gebruik ik om medewerkers nieuwe dingen te leren (ook de seizoenmedewerkers). Al dondert er dan een doos paprika’s om, dan is het minder erg. Medewerkers vinden het wel leuk om meer verantwoordelijkheid te krijgen. Je ziet ze groeien. Het is een manier om ook je tijdelijke krachten aan je te binden.'

 

 

 

Nieuws

Artikel in Nieuwe oogst
Artikel in Nieuwe oogst
28-11-2018
Naar aanleiding van de webinar op 20 november met onze Adviseur Arbeidsmarkt Marjolein van Dam, verscheen het artikel 'Creativiteit helpt bij werving' in de nieuwe oogst. Lees het artikel!

Recente tweets